Tips til innhold 

04.07.23


5 minutter

Innhold på ulike plattformer og nettsiden din er en viktig pådriver for å få mer synlighet. Innhold kan være veldig mye, for eksempel blogginnlegg,  poster på sosiale medier, grafikk og bilder og tekst på nettsiden. Det å produsere innhold kan ta mye tid, men det er også verdt det i lengden, da dette fører til blant annet synlighet, nye kunder, engasjement og bedre kjennskap til bedriften.  

I dette blogginnlegget kommer det konkrete tips til innhold, samt hva som kan være lurt å tenke på når du produserer innhold og litt inspirasjon som du kan benytte deg av på dine plattformer. 

Men først! Et viktig poeng er at det ikke er om å gjøre å kaste ut masse innhold uten relevans og kvalitet. Når man først skal lage innhold, bør man lage det med kvalitet. 

Har du en nettside uten blogg?

Hvorfor? Blogg gir deg en god synlighet organisk, og vil kunne opprettholde engasjement og kundelojalitet. Det er selvsagt mye jobb å opprettholde en god blogg, og det er ikke relevant for enhver bedrift. Derimot vil jeg si at du alltid kan finne en måte å gjøre blogg til en relevant del av din bransje.  

Noen eksempler:

  • Interiørbutikker: tips om interiørvalg, nyheter, sesongbaserte trender.
  • Advokatbransjen: firmanyheter, nyheter som påvirker bransjen, presentere ulike deler av firmaet, krav og lover.
  • Matbutikker: oppskrifter, hvordan grønnsakene holder lengst mulig, tips til baking.

Er du aktiv på sosiale medier?

Selv om all tiden du legger inn i å opprettholde og poste på dine sosiale medier ikke er gratis, så er dette noe å investere i. På sosiale medier kan du bygge deg en lojal følgerskare og nå ut til nye kunder og mennesker. 

Det er viktig å tenke på hva følgerne dine vil se av innhold på sosiale medier, og dette må testes. Uansett innhold er det viktig å følge en rød tråd, og huske på at du kommuniserer med målgruppen. 

Det er forskjell på de ulike sosiale mediene, og innholdet må tilpasses til kanalen. Sosiale medier kan være mindre høytidelig enn andre plattformer, og forventningene til hva som dukker opp er litt annerledes fra hva du har på nettsiden din.

Kanalene er også ulike, og forventningene til innhold er dermed forskjellige fra kanal til kanal også. 

TikTok har blitt en utrolig populær plattform, som roser autentiske, raske og personlige snutter. 

På Facebook er målgruppen litt annerledes. Videoer gir godt engasjement, men andre typer videoer enn hva du har på TikTok. 

Instagram roser at det brukes flere typer formater og funksjoner, og innholdet må kunne engasjere og inspirere. 

LinkedIn har en helt annet målgruppe, og også ganske klare krav til innhold. Det skal være profesjonelt og seriøst, og ha en verdi og mening.

Det viktigste av alt er kanskje å se på innsikten man får fra følgere og mottakerne, og bruke dette til å tilpasse innholdet deretter. 

Er du en e-commerce nettside uten produktinformasjon?

Det trenger du! Dette fører til flere kjøp og konverteringer. Et tips til produktinformasjon er å skrive om hva produktet kan brukes til, hva det er laget av, mål, hvor det er laget og hva som er unikt med dette produktet. Teksten trenger ikke være lang, men tenk på hva kunden lurer på når de undersøker ulike produkter og verdien av å kjøpe det. Om du gir disse svarene er sjansen for at du selger flere produkter mye større. 

Trenger du konkrete tips til innhold?

Sosiale medier

  • Bli kjent med oss (ansatte, bransje).
  • Nye oppdateringer i din bransje.
  • Interessante nyheter internt og eksternt (som nye ledere, endringer i bedrift osv.). 
  • Ønsk dine mottakere en god høytid (jul, påske, pinse, advent, 17. mai).
  • Omvisninger på kontor/lokaler. 

Nettside

  • Om oss - om bedriften og de ansatte.
  • Produkt- eller tjenesteinformasjon.
  • Klar oversikt over tjenester/produkter.
  • “Kontakt oss”.

Blogg

  • Endringer i bedriften (f.eks. nye ansatte, ledere osv.).
  • Nye oppdateringer eller nyheter innenfor bransjen.
  • Ny kunnskap som bør deles.

Trenger du rett og slett bare noen tips til hvordan du produserer innhold?

Bruk Canva eller Stockbilder om du ikke har eget innhold. Innholdet trenger dog ikke å bestå av oppstilte bilder og videoer. Autentiske bilder og videoer gjør seg godt på sosiale medier, om det passer til bedriftens kommunikasjon og uttrykk. Ta masse bilder når det skjer spennende ting på jobb, og bruk dette i dine kanaler! 

Grafikk kan være en morsom måte å gjøre ellers litt tunge og seige poster underholdene og fargerike. Har du mye informasjon som skal ut på for eksempel Instagram; lek deg med litt grafikk. 

Ha en innholdsbank! Sett av litt tid til å produsere masse innhold som kan brukes når man ikke har noe annet. Dette gjør at du fortsatt klarer å være aktiv på kanalene dine til alle tider - selv når det ikke er så mye spennende som skjer. 

Hva kan være lurt å tenke på?

En rød tråd er viktig for å kunne bli kjent igjen i innholdet. Bruk noe av samme språk, farge og kommunikasjonsmåte. Det er lov å teste seg frem - men husk den røde tråden! Finn ut hva som passer deres bedrift og innholdstype.

Prøv å lek deg litt med innholdet. Du kan virkelig slå an på kanaler om innholdet du har er underholdende, overraskende, interessant eller informativt. Det er også viktig å tenke på hva mottakerne får av verdi av dette innholdet. 

Lykke til med innholdsproduksjonen!


Trenger du flere tips til innhold? Ta kontakt med en av våre eksperter!

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
Alle rettigheter reservert 2023