Har du noen gang tenkt på innholdet ditt som en serie? Det kan gi deg et friskt perspektiv på din egen innholdsstrategi, og mer respons på innholdet. Sjekk eksempler og tips her.
Hva om hver video eller artikkel var en episode i en større fortelling? Dette kan være veien til det beste engasjementet ever!
Gjett hvor mange timer vi gjennomsnittlig ser på tv-serier og underholdning hver dag. Svaret finner du lenger ned i teksten!
Serier fanger oppmerksomheten vår. Mange av prinsippene som gjør at en serie oppnår høye seertall kan overføres til innholdsmarkedsføring.
Kanskje du husker Days of our Lives. Serien er et klassisk eksempel på daytime TV. Men visste du at såpeserier som denne opprinnelig ble skapt for å vise reklamer?
Såpeprodusenter som Procter & Gamble sponset daglige dramatiske og litt avhengighetsskapende seriedramaer på radio allerede på 1930-tallet i USA for å reklamere for sine produkter til husmødre. Etterhvert ble det mindre radio og mer TV. Programmene ble kalt såpeoperaer, og mange holdt det gående helt frem til årtusenskiftet.
I dag har det blitt vanlig å tenke på bedrifter som mediehus.
Noe av den tiden kan man jo konsumere noe som er laget av en bedrift. Så lenge det er bra.
Nedenfor har jeg samlet noen eksempler på bedrifter som har tenkt på innholdet sitt som serier og lyktes med det. Se om du finner en inspirasjonskilde eller to til din egen innholdsstrategi!
🍿 Fiks deg en kaffe, te eller brus, og ta en kikk på disse underholdende eksemplene.
Buzzfeed har bygget opp flere serier som har gått viralt globalt. Blant annet skrev de et stort antall dyptpløyende artikler om mat. Artikkelserien ble meget populær. De bestemte seg for å utvikle en tilhørende videoserie med fokus på matlaging og oppskrifter, og det gikk så bra at seerne begynte å etterspørre kokebøker og andre produkter.
Det førte til at Buzzfeed etablerte merkevaren Tasty, som selger bøker, kjeler, stekepanner og diverse kjøkkenutstyr.
Her er for eksempel en samleartikkel med tips til jobblunsjer. Klikk deg inn på en oppskrift for å se både ingrediensliste, fremgangsmåte og video.
Red Bull er både et medieimperium og en energidrikk, med flere serier og dokumentarer innenfor dans og ekstremsport. Se deres arkiv over serier her.
Som en slags skrudd kombo av Jackass og oppussingsprogram, lagde de for eksempel film om tilblivelsen av det ganske så ekstreme “hjemmekontoret” til syklist Fabio Wibmer, som er et av Red Bulls sponsorobjekter. I den kan du se hvordan man lager en sykkelcatwalk av redbull-bokser, i tilfelle du har lurt på det.
WWE (World Wrestling Entertainment) lagde sin egen humorserie kalt Southpaw Regional Wrestling som både parodierer og hyller åttitallets lavbudsjett-wrestling-TV. Responsen var enorm med millioner av visninger, omtale på "The Tonight Show Starring Jimmy Fallon" og egen merch. Serien har en rating på 8,7 på IMDB. Ikke verst!
VG har blitt mye mer enn en avis med VGTV og suksesser som St. Sunnivas Skikkelig sterke intervjuer, Ikke lov å le på hytta og Vegard X Funkygine. Med mye innhold bak betalingsmur (VG+), noen gratis episoder i streamingplattformen sin og samtidig massevis av engasjerende klipp i sosiale medier, har de sannsynligvis skapt et nytt marked for seg selv.
Selv medie- og innholdsbedrifter kan nyttegjøre seg av innholdsmarkedsføring - og har jo de beste forutsetninger for å få det til;)
Av norsk varehandel kan vi trekke frem Obs Bygg med YouTube-serien Erik og Oskar pusser opp, som ble laget for å få flere unge menn til å handle DIY-varer, og som ble så populær at de måtte lage en sesong 2.
Samspillet mellom Erik og Oskar gjør serien morsom å se på, samtidig som man får praktisk opplæring i bruken av diverse byggevarer, og får se oppussingsprosjekter fra start til slutt.
Stian Blipp lagde Norges sykeste gamingrom med Rebell Kollektivet (RIP) og Komplett – her fikk seerne være med på å drømme stort, og realisere dem! Kommentarfeltet her vitner om at Stians drømmerom sto på ønskelisten til flere rundt omkring i landet.
Med robotstemme som ønsker velkommen, en dør hentet ut av et klassisk Nintendospill, og generelt et "over the top" interiør, sammen med kraftige gamingmaskiner og tilbehør, skaper Komplett og teamet interesse og etterspørsel for produktene sine på en original måte. De setter rett og slett produktene sine inn i en kontekst som treffer målgruppen rett i hjertet.
Til slutt vil jeg gi deg noen tips til hvordan du kan begynne å tenke på innholdet ditt som en serie. Og: Det MÅ ikke være film.
Vil du ha kreativ sparring til innholdsstrategien din? Kontakt oss! Vi kan også hjelpe deg å lage en komplett plan for å spre innholdet ditt, drifte sosiale medier, plassere serien din på YouTube, sette opp leadsgenerering og samle inn + analysere data, for å nevne noe.