Fra og med juni 2024 vil Google Ads automatisk sette søkeord på pause hvis de har vært inaktive i over 13 måneder.
Et søkeord anses som inaktivt hvis det ikke har generert noen visninger på over et år. Dette tiltaket er ment for å hjelpe annonsører med å rydde opp i kontoene sine.
Automatisk pausing av søkeord vil med andre ord fjerne de søkeordene som ikke bidrar til kampanjeresultatene.
Regelmessig gjennomgang av nøkkelordene dine har aldri vært viktigere! Google gir deg muligheten til å reaktivere pausede søkeord, men det anbefales kun å gjøre dette hvis du forventer at de vil generere visninger i nærmeste fremtid.
Hvis reaktiverte nøkkelord fortsatt ikke oppnår visninger etter tre måneder, blir de satt på pause igjen.
I Digital Opptur ser vi dette som en mulighet til å skjerpe arbeidet med nøkkelord som driver trafikk og konverteringer. Nå er en god tid for å revurdere og optimalisere både SEO- og PPC-strategier.
Ved å fjerne distraherende og ineffektive nøkkelord kan vi bruke budsjettene smartere. Alt i alt kan dette føre til mer kostnadseffektiv og målrettet annonsering.
Samtidig kan endringen gi utfordringer for nisjemarkeder, som ofte har lange, spesifikke søkefraser med lavt søkeantall. Det blir derfor viktig å finne en balanse:
Å opprettholde visse nøkkelord for å fange opp potensielt verdifulle nisjesøk, samtidig som vi aksepterer Googles anbefalinger for å unngå unødvendig kompliserte kontostrukturer.
Kontakt oss om du trenger hjelp med Google Ads eller søkeordene dine.