Når vi holder workshops som angår markedsstrategi dukker ofte spørsmålet opp. “Hva er egentlig forskjellen mellom taktikk og strategi, og hva betyr det for oss som bedrift?” Ikke så rart folk spør egentlig, mener vi, for linjen mellom dem er ofte svak og utydelig. I dette blogginnlegget går vi gjennom hva forskjellen er, enkelt og greit.
Når vi snakker om å skape et skille mellom taktikk og strategi i markedsføring, er en god huskeregel at det er strategien din som hjelper deg å identifisere dine konkurransefortrinn. Ved å analysere strategien din, kan du se hvordan du skiller deg ut fra dine konkurrenter.
“Hva betyr det?” spør du kanskje. Hver eneste virksomhet har begrensede ressurser. Det kan være både budsjett, tid og mennesker til rådighet. En viktig del av en markedsføringsstrategi er altså at vi klarer å fordele bruken av disse ressursene best mulig, slik at vi oppnår størst mulig effekt.
"En hovedårsak til mangelen på handling er at "nye strategier" ofte ikke er strategier i det hele tatt. En reell strategi innebærer et klart sett med valg som definerer hva firmaet skal gjøre og hva det ikke skal gjøre."
Frek Vermeulen, Harvard Business Review.
For å i det hele tatt lage en plan, trenger man å stadfeste hva man ønsker å oppnå (mål) og en visjon. Dette er viktige nøkkelbegreper når vi snakker om strategi. Mangel på nettopp dette er synlig hos bedrifter som jobber med taktikk, fremfor en helhetlig strategi. Samlet bør taktikken som settes støtte den overordnede strategien til en virksomhet. Strategien skal nemlig bidra til at man når virksomhetens overordnede mål.
Mens strategi er handlingsplanen som tar deg dit du ønsker, er taktikken de individuelle trinnene og handlingene som vil hjelpe deg dit.
Det er her segmentering, målretting og posisjonering hører til. Taktikk innebærer å utarbeide den beste måten å kommunisere til publikum på, men vil vanligvis ikke innebære en strategisk gjennomgang av hvilke målgrupper eller produkt/marked som passer best.
For eksempel: hvis strategien din innebærer å forbedre din innflytelse og ytelse i sosiale medier, kan taktikken din være å finne de beste kanalene for virksomheten din og de mest effektive budskapene for publikum.
Men hva betyr det egentlig?
Merkevarebygging gjennom markedsføringstaktikk handler om branding og hva slags identitet man skal ha på ulike kanaler. Snakker vi om merkevarebygging på et strategisk nivå, handler det mer om hvordan man kan appellere til publikum ved hjelp av bl.a. kommunikasjon og tone of voice. Begge to ligner hverandre, men er likevel forskjellige. Dette kan være forårsaket av nettopp forskjellen mellom hvordan taktikk og strategi fungerer.
Ved å implementere både -taktikk og markedsstrategi vil du og din bedrift få et konkurransefortrinn som gjør at dere skiller dere ut fra andre aktører i lignende bransjer. I tillegg vil det gi et helhetlig inntrykk av bedriften, som er med på å skape gode relasjoner med nye og eksisterende kunder.
Trenger du hjelp til å komme i gang?
Kontakt oss i dag for en uforpliktende prat om dine muligheter!