Under koronapandemien er det stadige endringer i smittevernregler og -tiltak, og forskjellene er også store nasjonalt og lokalt. Flere steder er man preget av at fysiske butikker er helt stengt, og da må man prøve å flytte handelen over til det digitale landskapet.
For kundene deres finnes jo fortsatt - de er bare hjemme, og der finnes både mobiltelefon, PC og nettbrett.
Så hvordan skal store og små bedrifter klare å holde tritt? Og ikke minst hvordan skal kundene deres klare å henge på og fortsette å handle?
Google My Business (eller Google Min Bedrift) er stedet hvor du kan redigere hvordan bedriften din ser ut når den dukker opp i høyre kolonne på Google.
Her kan du legge inn alt av generell info om bedriften som adresse, åpningstider, bilder og video. Kundene dine kan også legge inn bilder og gi anmeldelser. Vær serviceinnstilt og svar alltid på både ris og ros.
Det viktigste under korona er å oppdatere åpningstidene til din bedrift på Google My Business. Husk å gjøre dette også før helligdagene som kommer nå i mai. Du vil helst unngå at en kunde tar en bomtur til butikken din, fordi åpningstidene på Google var feil.
Siden endringene og regelverket er forskjellig fra lokasjon til lokasjon, så er det lurt å geo-styre annonsene i større grad. Vår erfaring er at geo-segmentering gir økt ROAS (return og ad spend) og flere konverteringer.
Kampanjer som tidligere har blitt kjørt mot f.eks. en bred målgruppe i hele Norge, har vi nå delt opp i fylker/regioner, og justert budene på annonsene etter hvilke steder vi vet er stengt og ikke.
Under pandemien har vi fått mange fysiske begrensninger på handelen, men det finnes fortsatt mange alternativer. Flere forretninger har måtte gjøre raske endringer i logistikk og produkter for å kunne tilfredsstille kundens behov. For eksempel fri frakt, hjemlevering, samarbeid med andre aktører, forundringspakker o.l.
Det viktigste er at du ikke glemmer å fortelle om det.
Da må du bruke din bedrift sine kanaler som nettsiden, Facebook, Instagram, LinkedIn, Google Min Bedrift og andre kanaler til å fortelle høyt og tydelig om hva dere faktisk tilbyr.
For all del, heller ikke glem å poste innhold jevnt og trutt i kanalene for å sikre bedriften synlighet over tid.
For deg som har en nettbutikk på plass og kjører kampanjer for å få kunder til å handle: Husk å optimalisere kampanjene dine mot “purchase” og ikke f.eks. “landing page views” eller “ link clicks”.
Hvorfor det? Jo, fordi da vil algoritmene til Google, Facebook eller Snapchat hjelpe deg å finne brukere som faktisk handler i nettbutikken din, og ikke bare klikker seg inn og ser på produktet.
Målsettingen du setter på kampanjen din har masse å si for hvordan kanalene jobber for deg
Følg med i digitale kanaler på hva som rører seg og som folk snakker om. Du kan besøke Google Trends og se hva som er mest søkt på i dag, eller sjekke ut Trends-fanen inne på Twitter om hva folk snakker mest om i dag.
Dette henger ofte sammen med store nyhetssaker i media. Kanskje en dag er det noe som er relevant for din bedrift eller et produkt du selger?
Trenger du hjelp til annonsering på Facebook, Snapchat, Google, Twitter, Pinterest? Eller hjelp til å legge en smart strategi for markedsføringen fremover? Kontakt oss i Digital Opptur så hjelper vi deg! 😊👍
Trenger du hjelp til annonsering på Facebook, Snapchat, Google, Twitter, Pinterest? Eller hjelp til å legge en smart strategi for markedsføringen fremover? Kontakt oss i Digital Opptur så hjelper vi deg! 😊👍