LinkedIn

LinkedIn har i de senere år vokst til å bli verdens største profesjonelle nettverk og egner seg mer og mer som et markedsføringsverktøy.

1,2 millioner nordmenn er i dag tilgjengelig på LinkedIn (Ipsos, 2020) og de aller fleste virksomheter har bedriftsprofil. En god strategi på LinkedIn kan hjelpe deg med å generere leads, få trafikk inn til nettsiden og til å bygge din merkevare.

Hvordan fungerer annonsering på LinkedIn?

LinkedIn passer ypperlig til å bygge en merkevare sin posisjon og gjør det mulig å nå ut til spesifikke bransjer og stillinger. Plattformen er svært effektivt dersom du ønsker å markedsføre deg mot B2B-markedet eller for å nå dine ideelle kunder.

Du kan enten engasjere ditt nettverk gjennom din private profil eller bedriftens profil.

Bygg et nettverk med din private profil og nå dine kontakter med innleggene og artiklene som du legger ut.

Med en egen bedriftsprofil, derimot, kan du promotere innhold eller ledige stillinger. Sett opp kampanjer og velg mellom ulike annonseformater og målsettinger.

På LinkedIn er det mange muligheter for annonsering med alt fra promotering av poster, videovisninger, besøk til butikk og nettside og merkevarebygging. Du kan også annonsere med mål om å få flere jobbsøknader eller andre typer konverteringer.

Annonsen sin relevans og kvalitet vil være med på å påvirke antall visninger og hvor mye du til slutt betaler.

Det er også viktig med korrekt oppsett av måling og sporing slik at du får riktige tall i f.eks Google Analytics og kan analysere effekten av annonseringen.

Hvor mye koster annonsering på LinkedIn?

Når du skal annonsere på LinkedIn kan du velge mellom et daglig- eller totalt budsjett.

Du kan også velge mellom automatisert budgivning, målkostnadsbud eller makskostnadsbud.

Automatisk bud lar systemet bruke historisk data for å sette bud for kampanjen og anvender maskinlæring for maksimal effekt. På denne måten brukes budsjettet på mest mulig effektiv måte og antall eksponeringer blir sannsynligvis høyere enn ved andre budgivningsstrategier.

Ved å benytte deg av målkostnadsbud kan du oppgi en målkostnad. Systemet vil deretter automatisk legge inn bud og optimalisere kampanjen innenfor kostnaden som er satt.

Makskostnadsbud lar deg manuelt stille inn bud for kampanjen. Spesifiser det maksimale beløpet du er villig til å by for å oppnå resultatene dine. Denne typen budgivning gir mer kontroll, men ikke nødvendigvis samme resultater som ved de andre budgivningsstrategiene.

Vi jobber sammen med deg for å få en oversikt og sette opp riktig budsjett på LinkedIn ut ifra bedriftens mål og ønskede resultater.

Hvordan komme i gang med annonseringen?

Hvorvidt du har jobbet med LinkedIn-annonsering tidligere eller ikke – og hva du ønsker å oppnå – er med på å påvirke hvordan du bør starte.

Det er også viktig å tenke gjennom hvem du ønsker å nå ut til og hva du ønsker å si til de ulike målgruppene. Ofte skal annonseringen kombineres med kampanjer i andre kanaler, så det kan være en fordel å bruke god tid på planlegging i forkant.  Dette kan samles i den digital strategi som legger grunnlaget for arbeidet og annonseringen.

Digital Opptur kan hjelpe deg med forslag og innspill til hvordan du bør starte og veien videre. Enten så kan vi gjøre alt for deg, eller så kan du gjøre noe av arbeidet selv.

Lurer du på noe?


    På utkikk etter lesestoff?

    Meld deg på vårt nyhetsbrev
     
    Alle rettigheter reservert 2024