Hva er målet ditt i Google Ads? I denne bloggen viser vi deg hvordan du konfigurerer mål i Google Ads når målene er importert fra Google Analytics. I tillegg viser vi deg hva du må tenke på og hvorfor.
Gode mål hjelper deg med å forstå hvordan det går med annonsene dine, og hva du kan gjøre for å få enda bedre resultater av annonseringen din i Google. Etter at målene fra Google Analytics er importert til Google Ads må disse konfigureres i Google Ads.
Det er viktig å konfigurere målene i Google Ads i forhold til hva du ønsker å måle, og for at målingene skal bli så riktige som mulig i forhold til dette ønsket. Grunnen til at det er viktig med nøyaktige målinger er at du kan bruke denne informasjonen til å forbedre resultatene av annonseringen din i Google.
Slik går du frem for å konfigurere målene dine i Google Ads.
Klikk på innstillingen som heter “Verktøy og innstillinger”, og deretter på “Konverteringer”.
Skjermbildet som nå åpnes er et oversiktsbilde over målene som er tilknyttet denne Google Ads kontoen og hvordan de er konfigurert.
I dette tilfellet ønsker du å konfigurere målet “Mail klikk” som registrerer hvor mange som klikker på lenken, og som dermed sender inn en henvendelse via e-post.
Videre kan vi lese av innstillingene at målet er satt opp i Google Analytics (Kilde) og kategorisert som Henvendelse (Kategori).
Vi skal også gå gjennom kolonnene og innstillingene “Telling”, “Konverteringsvindu for klikk” og “Ta med i Konverteringer” i denne bloggen sammen med en del andre viktige innstillinger.
For å begynne prosessen med å konfigurere målene som er lastet opp, så må må du klikke på det målet du ønsker å begynne med.
Klikk på navnet på målet for å konfigurere akkurat dette målet.
Nedenfor ser du oversikten over de innstillingene som gjelder for akkurat dette målet. Har du ikke gjort noe vil det være standardinnstillingene som gjelder, men de kan det være lurt å endre. For å gjøre det klikker du på “endre innstillingene” som er markert i den røde firkanten.
Skjermbildet som åpner seg ser slik ut.
Du kan nå begynne prosessen med å konfigurere innstillingene på målene du har lastet opp fra Google Analytics til Google Ads.
Konverteringsnavn er navnet på målet i Google Ads. Dette navnet er det samme som navnet du ga målet i Google Analytics.
Du kan gi dette målet et eget navn i Google Ads som er forskjellig fra navnet på målet i Google Analytics hvis du vil, med det anbefales ikke å gjøre det. Ved å ha forskjellige navn på samme mål kan man fort skape forvirring om det er det samme målet med forskjellige navn, eller om det er snakk om to ulike mål med ulike navn.
Det beste er å gi målet et selvforklarende navn i Google Analytics og ikke endre navnet etter at det er lastet opp til Google Ads.
Kategori er en innstilling som du bruker til å samle målene dine i ulike kategorier.
Ved å samle målene i ulike kategorier gjør du det lettere for deg selv i ettertid å se hva slags handling du faktisk måler. I tillegg kan du se resultatene fra alle målene som tilhører samme kategori.
Du kan klassifisere målene dine i 3 hovedkategorier med hver sine underkategorier:
I innstillingen verdi velger du om du vil gi fullføring av dette målet en verdi.
Fordelen med å gi oppnåelsen av et mål en verdi, og gjerne en pengeverdi, er at det er lettere å se effekten av hva annonseringen gir deg i form av kroner og øre. i tillegg er det lettere å snakke med utenforstående om verdien av annonseringen når du med sikkerhet kan si at vi brukte X kroner og fikk Y kroner tilbake.
Men det å sette en pengeverdi på fullføring av et mål kan være en vanskelig øvelse med mindre man driver en nettbutikk hvor man selger varer som har en bestemt transaksjonsverdi.
Siden det er vanskelig å si hva verdien er av at en bruker sender oss en e-post, gir vi ikke dette målet en verdi. Vi har heller ikke satt opp noen verdi på dette målet i Google Analytics, så vi bruker bare innstillingen derfra.
Telling er en innstilling hvor du stiller inn hvordan målfullføringene dine skal telles etter at en potensiell kunde har klikket på annonsen din.
Du kan velge om du vil at målene skal telles per klikk, eller per interaksjon.
Innstillingen “Alle” anbefales der alle fullførte konverteringer har en pengeverdi. Et typisk eksempel her er salg i nettbutikker, hvor du ønsker å måle alle transaksjoner (salg av varer).
Innstillingen “En” anbefales der bare en handling per klikk på en annonse er verdifull. Typiske eksempler på dette er innsending av kontaktskjemaer fra potensielle kunder og klienter. Det som er interessant å måle er at en potensiell kunde har tatt kontakt, ikke hvor mange ganger den potensielle kunden har tatt kontakt.
I dette tilfellet ønsker vi å måle om en potensiell kunde sender inn en henvendelse via e-post. Ikke hvor mange ganger den potensielle kunden henvender seg via e-post.
Vi velger derfor innstillingen “En”. Dette er et godt valg hvis du ikke er interessert i antall hendelser som genereres, men i stedet vil finne ut hvorvidt det ble generert en bestemt hendelse, eller ikke.
I innstillingen “Konverteringsvindu for klikk” stiller du inn hvor lang tid det kan gå fra at et annonseklikk fører til at konverteringshandlingen som er definert som en målfullføring registreres som en gjennomført konvertering.
Problemstilingen er at en bruker kan klikke på en Google Ads annonse i dag, men utføre selve konverteringshandlingen på et senere tidspunkt.
La oss si at du ønsker å måle innsendelse av et kontaktskjema fra en potensiell kunde.
Hvis du stiller inn konverteringsvinduet på 30 dager, betyr det at om kontaktskjemaet sendes inn før, eller når det har gått 30 dager, så vil innsendelsen bli registrert som en konvertering.
Hvis den samme kunden sender inn kontaktskjemaet etter 31 dager med konverteringsvinduet stilt inn på 30 dager, så vil handlingen ikke telles som en konvertering fra Google Ads fordi konverteringsviduet var for kort. Hvis vi derimot hadde satt konverteringsvinduet til 31 dager, så ville innsendelsen av kontaktskjemaet blitt registrert som en konvertering.
Har man lengre kundereiser, bør man også ha lengre konverteringsvinduer slik at man fanger opp de som har blitt påvirket av Google Ads annonsen og som konverterer på et senere tidspunkt. På samme måte som man bør ha lengre konverteringsvinduer ved lengre kundereiser bør man ha kortere konverteringsvinduer ved kortere kundereiser slik at man er sikker på at konverteringene kommer direkte fra Google Ads annonsene.
Du bruker denne innstillingen for å kontrollere hvilke mål du skal optimalisere mot når du byr på søkeord ved hjelp av automatiske budstrategier, og for å tilpasse hvordan rapportene dine i Google Ads vises med hensyn til “Konverteringskolonnen” og “Alle konverteringer kolonnen”.
Denne innstillingen forteller Google Ads systemet om hvilke mål det skal optimaliseres mot når du bruker automatiske budstrategier, og hvilke mål som skal telles og registreres, men som det ikke skal optimaliseres mot når du bruker de samme automatiske budstrategiene.
Grunnen til at det er forskjell på resultatene i de to kolonnene ovenfor er at i den første kolonnen er det kun de viktigste konverteringenene som er tatt med, mens i den andre kolonnen er alle konverteringer som er satt opp i Google Ads tatt med.
I dette tilfellet ønsker vi at de automatiske budstrategiene skal optimalisere på de søkeordene og søketermene som fører til at potensielle kunder sender e-post henvendelser. Derfor krysser vi av i boksen ved siden av “Ta med i Konverteringer”. Da vil det stå “ja” i kolonnen “Ta med i Konverteringer” for dette målet.
Sammenlign dette med Konverteringshandlingen “Time on site (180 sec) som forteller oss når en potensiell kunde har befunnet seg 3 minutter på nettstedet. Dette er en konverteringshandling vi ikke ønsker at de automatiske budstrategiene skal optimalisere mot. Derfor fjerner vi avkryssingen ved siden av “Ta med i Konverteringer” for dette målet. Da vil det stå “nei” i kolonnen “Ta med i Konverteringer” for dette målet.
Det å få potensielle kunder til å kontakte oss via telefon, mail eller å sende inn kontaktskjema er viktigere enn hvor lenge en kunde befinner seg på nettstedet vårt. Derfor er mål som går på hvor lenge en potensiell kunde befinner seg på nettstedet vår ekskludert fra å tas med i konverteringer, mens konverteringshandlinger som går på å få kontakt med potensielle kunder er inkludert.
Grunnen til at vi har mål på hvor lenge potensielle kunder befinner seg på nettstedet vårt, er at dette er et mikromål på veien mot å oppnå et makromål.
Eller for å si det på godt norsk. Det er et middel for å oppnå et mål som er å få potensielle kunder til ta kontakt med oss.
Når du bruker automatiske budstrategier tar Google Ads systemet seg av det kompliserte arbeidet med å bestemme hvilke bud du skal gi på de ulike søkeordene dine for at du best skal nå resultatmålene dine.
De ulike budstrategiene er utviklet for at det skal bli enklere for deg å nå bestemte mål for bedriften din til en bestemt konverteringskostnad. Men for at strategiene skal virke optimalt er det viktig at du har gått gjennom målene dine og at disse er konfigurert riktig i henhold til slik du ønsker.
Innstillingen “Ta med i Konverteringer” styrer hvilke mål som Google Ads optimaliserer mot når du bruker følgende automatiske budstrategier:
Budstrategiene fungerer ved at budene på søkeordene dine angis automatisk for å oppnå så mange konverteringer som mulig og er basert på avansert maskinlæring.
Hvis du ikke bruker automatiske budstrategier for å optimalisere for konverteringer, har ikke denne innstillingen innvirkning på budgivningen din.
Standardinnstillingen for de fleste konverteringshandlinger er at dataene blir tatt med i «Konverteringer»-kolonnen.
Attribusjonsmodell er en innstilling som avgjør hvor mye av konverteringskreditten som skal tilskrives de ulike klikkene.
På veien mot en fullføring av et mål eller en konvertering kan det hende at en kunde ser på flere annonser. Ved hjelp av ulike attribusjonsmodeller kan du angi hvor stor del hver annonseinteraksjon har å si for konverteringene dine.
Ved hjelp av ulike modeller kan du få en bedre forståelse av resultatene dine
Du kan velge mellom disse attribusjonsmodellene:
Hver av disse modellene har ulike fremgangsmåter for å beregne hvordan verdien av en konvertering skal fordeles. De ulike modellene forteller deg ulike ting om hvordan annonseringen din gjør det.
Det er vanskelig å si at en modell er mer riktig enn en annen. For å forstå hvordan annonseringen din gjør det, bør du se på ulike modeller, og gjerne sammenligne disse mot hverandre over tid.
For å få et bedre bilde av hvordan annonseringen i Google Ads gjør det i samspill med andre kanaler som organisk trafikk, trafikk fra sosiale medier osv er det lurt å se på ulike attribusjonsmodeller i Google Analytics.
Innsikten som dette gir er viktig for å lykkes med den digitale markedsføringen.
Når man måler forskjellige konverteringshandlinger i Google Ads er det lurt å ha et bevisst forhold til hva man faktisk måler ved de ulike konfigurasjonene.
Denne bevisstgjøringen gjør at man får et bedre utgangspunkt for å forstå hva som fungerer med annonseringen og hvor godt det fungerer, noe som igjen fører til at man kan ta bedre avgjørelser og få bedre resultater.
Det er viktig at målene i Google Ads er satt opp riktig og ønsker du hjelp med å konfigurere målene dine er det bare å ta kontakt med oss.