Søkemotoroptimalisering (SEO) er et omfattende fagområde som kan være både tidkrevende og vanskelig å sette seg inn i. Med oss som byrå er du i trygge hender, og du kan bruke tiden din på andre oppgaver.
SEO er en viktig del av markedsmiksen av mange grunner. Først og fremst bør det jobbes med for å være synlige når kundene er i kjøpsmodus og aktivt leter etter dine produkter eller tjenester. I tillegg gir godt arbeid med SEO fordeler som:
Les også: Ny nettside - når bør du gjøre SEO?
Les også: Derfor er søkeordsanalyser en sentral del av arbeidet med SEO
Å jobbe med et byrå gir deg først og fremst fordelen av å ha et sterkt fagmiljø bak kanalene du investerer i. Vi i Digital Opptur har mange års erfaring innen SEO, med kunder av alle størrelser og i mange forskjellige bransjer.
På SEO jobber vi i dag med alt fra B2B-kunder i energisektoren, til store B2C nettbutikker som Anton Sport.
En sentral del av leveransen vår er å tilpasse strategien og arbeidet til den individuelle kunden. Vi har både SEO-rådgivere, tekniske spesialister og vår helt egen tekstforfatter. Vi kan derfor tilby sterk kompetanse innenfor alle områder av SEO, og kan involvere disse basert på kundens behov.
Vi tilbyr også OneSearch, som vil si at vi jobber på tvers av SEO og SEM. Organisk og betalt søk kan spille hverandre gode, og vi anbefaler å jobbe tett med disse. Vi har rådgivere som er spesialister på begge områder, og som kan se hele bildet for kundene våre.
Innen SEO tilbyr vi et bredt spekter av tjenester; både analyser, strategi og rådgivning, innholdsproduksjon og implementering av tiltak. Under kan du lese mer om tjenestene våre.
For å lykkes med SEO må det gjøres et grundig forarbeid. Dette er viktig for å utarbeide en strategi og prioritere tiltak på riktig grunnlag. For å få riktig grunnlag bør det gjennomføres analyser.
Et naturlig sted å starte er med en søkeordsanalyse. En søkeordsanalyse er en analyse av alle søkeord som kan være relevant for kunden og bransjen det opereres i. Analysen avdekker blant annet hvilke ord kundene dine faktisk bruker, hvor ofte ordene søkes etter, og trender i markedet.
I forbindelse med søkeordsanalysen gjør vi også gjerne en innholdsanalyse, hvor vi ser hvor nettsiden din rangerer på alle søkeordene. Deretter kommer vi med forslag til hvilke kategorier som bør tas tak i, manglende innhold som bør produseres, og hvilket innhold som bør forbedres.
Teknisk analyse er en annen grunnleggende analyse. Du kan ha masse godt innhold, men hvis det tekniske ikke er på plass vil det ødelegge for rangeringene. Her ser vi på alle tekniske feil ved nettsiden, og foreslår tiltak i prioritert rekkefølge.
Share of Search er en analyse som viser hvilken markedsandel aktørene i markedet har på søk. Det kan derfor sees på som en merkevareundersøkelse. Den tar for seg alle søkeord som omhandler merkevarene, samt søkevolumet på disse. Det kan gi en indikasjon på hvordan salget utvikler seg fremover, og kan være med på å avgjøre markedsstrategien videre.
I etterkant av analysene bør det legges en SEO-strategi og en tiltaksplan. Hva skal gjøres når?
I tiltaksplanen kan du legge inn tidshorisont for aktiviteter, hvilke typer tiltak det er, hvem som er ansvarlig, og lignende. Eksempler på tiltak kan være produksjon av nytt innhold, optimalisering av eksisterende innhold eller tekniske forbedringer.
Ved å lage en strategi og en tiltaksplan sørger vi for at tiltak blir gjennomført, og kan følge med på resultatene av disse.
Les også: 19 SEO-tips for nettbutikker
Til slutt ønsker vi å gi kundene våre løpende rådgivning. Google endrer algoritmene sine konstant, og det som er et godt råd i dag kan endre seg i morgen.
Det er tidkrevende å holde seg oppdatert, og hvis man ikke holder følge kan man ende opp med å ta beslutninger på feil grunnlag. Som byrå følger vi nøye med på endringene, og kjører tester kontinuerlig for å se hva som fungerer og ikke.
I en fast SEO-avtale leverer vi typisk både rådgivning, implementering av tiltak og rapportering.
Vi er et fremoverlent byrå som er opptatt av å ta i bruk alle fordeler AI kan gi oss. Vi bruker blant annet verktøy, WebSpec, hvor vi kan bruke AI til å skrive metadata, strukturert data og Open Graph i sosiale medier. Dette effektiviserer enkle, men viktige oppgaver, så vi får utnyttet tiden vår enda bedre.
Vi bruker også AI for inspirasjon til tekstproduksjon, optimalisering av innhold, oversetting og diverse research. Vi har troen på at AI, i kombinasjon med mennesker, er en stor del av fremtidens markedsføring.
Har du spørsmål eller ønsker hjelp med SEO? Ta kontakt med oss via kontaktskjemaet.