Så viktig er SEO for nettbutikker

Søkemotoroptimalisering (SEO) er en brobygger mellom nettbutikker og potensielle kunder. Noen ganger har nettbutikker behov for å relansere nettsidene sine, for eksempel som del av en rebranding. Med dette følger det høy risiko for å miste synlighet i søkemotorer, og dermed miste kunder, hvis du gjør det feil.

Hva skjer når en nettbutikk ignorerte SEO i forkant av relansering? Svaret er et dramatisk fall i både klikk og visninger, noe som resulterer i tapte salg. Dette eksempelet er basert på realiteten, og fremstilles for å gi et lærerikt innblikk i hva som kan skje dersom du undervurderer betydningen av SEO.

Analyse av fallet

Det er alltid en spennende affære å se hvordan de nye sidene vil bli tatt imot av publikum! Problemet her, var bare det at ... publikum kom ikke. Det vil si: Trafikken stupte.

Grafen i Google Search Console, nettbutikkens analyseverktøy for organisk søk, viser tydelig et stup i trafikken like etter lanseringen. Vi gjorde en analyse av hva som hadde gått galt. Det ble raskt konkludert at det rett og slett ikke var tenkt nok på søkemotoroptimalisering!

Da de nye nettsidene gikk live, hadde butikken rett og slett mistet koblingen mellom søkerne (kundene) og produktsidene.

Vi kan se at klikk og visninger falt dramatisk, fordi nettbutikken ikke ble funnet i søk, og fordi de gamle lenkene ikke virket lenger. Vi vil alltid forvente en viss nedgang i forbindelse med relansering, men det er mulig å unngå et like dramatisk fall som visst ovenfor.

Viktigheten av SEO før lansering

Tenk på SEO som det fundamentale rørsystemet i et nybygg. Uten riktig planlegging og implementering fra starten av, kan du risikere alvorlige lekkasjer som kan underminere hele strukturen.

På samme måte kan forsømmelse av SEO ved lansering av nettbutikk føre til tapte inntekter og muligheter, samtidig som det kan forringe nettstedets verdi.

SEO-bevisst utvikling av nettbutikk

Utviklingen av nettbutikken må være SEO-bevisst fra dag én. Dette innebærer en forståelse for hvordan søkemotorer indekserer og rangerer nettsteder, og deretter at du bruker denne kunnskapen til struktur, koding og innhold. Sistnevnte er en søkemotors valuta.

Å inkludere SEO-optimalisert innhold tidlig i prosessen sikrer at når nettbutikken lanseres, vil søkemotorer raskt kunne indeksere relevant kvalitetsinnhold som resonnerer med både brukere og algoritmer.

Migrasjon og bevarelse av verdi

Når en eksisterende nettbutikk oppgraderes eller relanseres, er det avgjørende å bevare SEO-verdien som allerede er opparbeidet.

Dette innebærer å sikre at URL-strukturer opprettholdes eller riktig videreført gjennom 301-omdirigeringer, og at metatagger, alt-tekster og innhold optimaliseres og migreres korrekt.

SEO-sjekkliste for lansering av nettbutikk

Teknisk SEO er ryggraden i en nettbutikks tilgjengelighet og brukervennlighet. Før lansering, må nettstedet gjennomgås for hastighetsoptimalisering, mobilvennlighet, sikkerhetssertifikater, og ren kode – alle faktorer som søkemotorer tar i betraktning når de skal bestemme rangeringen av nettstedet ditt.

La oss gå gjennom en sjekkliste som kan sikre at SEO blir en integrert del av din lansering:

  • Tekniske forberedelser: Sørg for at alle redirects er riktig implementert, at nettstedet lastes raskt, og at det er mobilvennlig.
  • Innhold og struktur: Gå gjennom nøkkelord og metabeskrivelser, og sørg for at du har optimalisert innhold.
  • Etter lansering: Overvåk din trafikk nøye. SEO er ikke en engangsaktivitet, men en kontinuerlig prosess.

Gjenopprette tapte posisjoner

Oppdager du et fall i trafikken etter lansering, er det viktig å raskt identifisere årsakene og ta grep. Her er det flere analyser som kan og bør utføres, og vi anbefaler å starte med det viktigste.

Sjekk at nettsidene er indeksert på Google, og hvor mange sider som er indeksert. Har du et sidekart? Er det sendt inn til Google? I tillegg er det lurt på sjekke at de viktigste sidene kommer opp slik du ønsker og at både titler og beskrivelser ser bra ut.

Videre bør du se på hastighet, mobilvennlighet og hvordan søkemotoren opplever nettsiden din. Hva tror søkemotoren at det står på siden?

Korrektive tiltak kan inkludere alt fra tekniske justeringer til forbedringer i innholdet. Vær forberedt på at gjenoppretting av posisjoner kan ta tid.

Konklusjon

Å inkludere SEO i din lanseringsstrategi er ikke bare "nice to have", men det kan bli helt avgjørende for omsetningen. Søkemotorene er raske til å straffe deg om du ikke gjør det riktig. Men på den positive siden:

Med kunnskap og tid, kan det meste fikses. Vil du ha hjelp til SEO for nettbutikker, eller til et annet nettsted, vet du hvor du finner oss!

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024