Når leserne forstår budskapet ditt øker muligheten for at de reagerer slik du ønsker. Det blir det fort penger av. Her forteller vi deg hva klarspråk er for noe og gir deg eksempler på hvordan du kan skrive slik at du blir forstått.
Av Inger Lise Welhaven, tekstforfatter
Klarspråk handler rett og slett om å se det du skriver med leserens øyne. Hvordan forstår mottakeren den informasjonen de mottar fra bedriften din?
Ifølge Språkrådet er teksten «i klarspråk» når de som skal lese den
Når du skriver i klarspråk unngår du misforståelser og henvendelser fra kunder som har spørsmål fordi teksten er uklar. Dermed slipper du unødvendige telefoner og e-poster og kan heller bruke tiden på salg eller andre aktiviteter som gir penger i kassa.
Statens vegvesen er blant de som har erfart at det lønner seg å ha klart og tydelig språk i kommunikasjonen med publikum. Da de gjennom sitt klarspråkprosjekt i 2012 forbedret teksten i brevet Har du glemt EU-kontrollen? gikk antall henvendelser om EU-kontroll ned med hele 40 prosent ifølge etaten selv.
Dermed sparte de mye tid og store summer. I tillegg ble mottakerne av brevet spart for mye ergrelse.
Ta for deg informasjon dere sender ut eller har på nettsiden og les nøye gjennom teksten med kritiske øyne. Hvis du finner
Start med den informasjonen som er aller viktigst. Sjekk også at leseren får alle opplysningene de trenger, så slipper dere å bruke tid på unødvendige henvendelser.
Et budskap kan skrives på flere måter og vi har alle en tendens til å benytte faguttrykk og for kompliserte ord når vi skriver. Her er noen eksempler på hvordan et budskap kan skrives om slik at det blir i klarspråk:
“Eventuelle brudd på regelverket betyr at det må betales avgifter for kjøretøyet” kan også skrives slik “Dersom du bryter reglene må du betale avgifter for kjøretøyet.”
Og setningen “Hvis du går inn på nettsidene våre, vil du også kunne finne brosjyrer.” kan skrives på denne måten “På nettsidene våre kan du også finne brosjyrer.”
Hvilke versjoner liker du best?
De siste årene har store deler av offentlig virksomhet gjennomført flere klarspråkprosjekter. Nå er det på tide at bedriftene også ser verdien av et godt språk, ifølge Språkrådets direktør Åse Wetås.
-Det er viktig at bedriftene når fram til brukerne med et tydelig og lettfattelig språk. Det sparer de også penger på, fastslår hun i et intervju på kommunikasjon.no
Finans Norge er blant de som har jobbet mye med å forenkle språket knyttet til pensjon og forsikring. Resultatet er ifølge Språkrådets direktør at de når ut til kundene på en bedre måte og blir bedre forstått, noe som gjør at virksomhetene også sparer penger fordi de slipper å veilede kundene om og om igjen.
Med klarspråk får du
Nå er det på tide at du går gjennom tekstene som står på nettsiden, informasjonsbrev, brosjyrer og andre steder som skal kommunisere med kunder og ansatte. Les gjennom teksten og sjekk om det er i klarspråk.
Kilder: sprakradet.no og enklerespråk.no