WordPress er et av verdens mest benyttede CMS (Content Management System) for nettsteder. Det startet som et bloggverktøy, men har utviklet seg til å bli mer enn det.
Selv om WordPress har et godt rammeverk i utgangspunktet for SEO, så er det flere faktorer som er viktig å kjenne til, for å sørge for at implementeringen og benyttelsen er riktig og optimal.
Standard URL-oppsett i WordPress er ikke optimal. Den benytter ikke lesbare URLer, men benytter parameteren P og nummeridentifikasjon på sider. Dette er noe vi ønsker å unngå.
Vi anbefaler heller følgende egendefinerte struktur:
Denne legger innlegg tilhørende kategorier og dermed bygger opp en kategoristruktur som er fordelaktig i SEO sammenheng.
Dette gjelder hovedsakelig innlegg (blogg), men det er også viktig at dette også gjøres for sider generelt på nettstedet.
Bruk kategorier og legg til sider under disse kategoriene.
Det er fristende å legge til flere stikkord på sine innlegg, når man lager et blogginnlegg. Vi ønsker å sjekke av de områder vi berører i innlegget, for å vise tydelig hva innlegget inneholder til brukerne, og dermed er det plutselig duplikatinnhold på nettstedet.
Hvorfor det?
Jo, i det du sjekker av for et stikkord, så genereres det en ny URL.
Eks:
Dette er en «rangeringsdødare» og bør unngås sålangt det er mulig. Alle sider må være unike, med unikt innhold, tittel, meta beskrivelse, søkeord og URL.
Jeg har sett flere nettsteder latt være å bruke stikkord, ettersom dette fort kan bety problemer med rangering. Bruk kategorier, og legg innlegg i én enkelt (les 1 stk) kategori. Da vil du unngå slike duplikatproblemer.
Søkemotorer trenger hjelp til å indeksere og evaluere nettstedet ditt. Ved å bruke Bing Webmaster Tools og Google Search Console, vil du kunne se hva søkemotoren ser og dermed kunne ta affære på å optimalisere for disse.
Les mer om hvordan du kan bruke Google Search Console
Tekstbasert innhold er viktig, men det er også viktig å ikke glemme bilder. Bilder gir en ekstra dimensjon til innholdet ditt og vil være med på å formidle budskap og engasjement. I tillegg, er det viktig å ha i bakhodet at brukerne søker også blant bilder, såkalt bildesøk. Bildesøk i Google er nest største søkemotor etter vanlig Google søk.
Det betyr at vi må ta bilder på alvor.
Der kommer bildeoptimalisering inn. Alt-teksten til bildet skal ha en forklarende beskrivelse av hva bildet inneholder.
Vi anbefaler toppen 20 interne og eksterne lenker på forsiden. Forsiden er en side som fort kan inneholde svært mange irrelevante lenker. Forsiden er en navigasjonsside hvis hensikt er å sende brukeren videre hen skal.
Vær varsom på at enkelte utvidelser (plugins) kan legge til lenker automatisk.
Det er mange utvidelser du kan benytte, helt gratis, i WordPress. Men selv om det er mange, betyr ikke det at du skal velge mange. Vær varsom på de du laster inn og benytter. For mange kan gjøre nettstedet tregt, og med for mange CSS og JavaScript filer som ikke benyttes, vil kunne gi utslag i din rangering i søkemotorene.
I tillegg, kan det oppstå konflikter mellom utvidelser også. Hvis utvidelsen har dårlig kodebase og benytter annen funksjonalitet i WordPress, kan dette resultere i unødvendig høy lastetid, eller i verste fall at nettstedet går ned og slutter å fungere.
Internsøket i WordPress er kun en parameter med tilhørende verdi. Den har ingen spesifikk URL, hvilket vi mener egentlig har vært en svakhet med WordPress lenge.
Når vi konfigurerer Google Analytics, så henter vi ut søkefrasene, og sjekker av for å ekskludere parameterne i URLen. Det resulterer i at søkeresultatet går fra:
Domene.no/?s=sokefrase
... til å være:
Domene.no/
Sistnevnte her er faktisk URLen til forsiden. Etter å ha gjort denne viktige konfigurasjonen i Google Analytics, så blir samtlige søkeresultatsidevisninger, gruppert med sidevisningene til forsiden.
Dette vil vi unngå.
Nå er det slik at WordPress er et svært enkelt verktøy å gjøre egne endringer i.
Verktøyet kommer med mange muligheter for å tilpasse til eget bruk og behov, og likeså er det med internsøket. Vi anbefaler derfor at internsøk-URLen endres til:
eller
Du er ikke nødt til å bruke "sok" eller "search" riktignok, men hensikten er at det blir en dedikert URL for alle søkeresultatene.
Dette kan gjøres med kodeendringer i Tema, eller funksjonsfilen, eller via .htaccss som vi kanskje synes er en enklere løsning enn å redigere temaet.
Denne kodesnutten puttes inn i htaccess, og vil gjøre alle internsøk om til /search/ og vi vil da kunne se en gruppert URL i Google Analytics, som vil gi ytterligere innsikt i bruken og atferden omkring internsøk, som er viktig innen webanalyse.
RewriteCond %{QUERY_STRING} "(^s=|&s=)"
RewriteCond %{REQUEST_URI} "!/(search|wp-admin)"
RewriteRule "(.*)" "/search" [redirect=301,last]
Det kan lønne seg å verifisere alle slike ekstra kodesnutter som skal inn i htaccess, med webleverandør eller IT, for å være sikker på at den ikke har konflikt med andre innstillinger.
Vi i Digital Opptur jobber med slik optimalisering for våre kunder, hver dag. Ta kontakt om du ønsker hjelp til å sørge for at ditt nettsted ikke faller i samme fallgruver