SEO-sjekkliste

Å skulle søkemotoroptimalisere (SEO) er ikke alltid en enkel sak, og det er mange ting man skal huske på. Derfor har vi satt sammen en enkel liste du kan følge, når du skal skrive innhold til nettsiden din.

Vi skal gå igjennom tittel på siden, metabeskrivelse, søkeord, overskrifter, lenker, litt om selve innholdet, lesbarhet og ikke minst at man må følge med på utviklingen. 

For å søkemotoroptimalisere er ikke noe du kun gjør en gang. Her må du følge med på utviklingen, og gjøre justeringer underveis, det er en slags syklus. Og husk, SEO er også noe som tar tid. Det skjer ikke over natten, og det må innarbeides i innholdsstrategien, slik at du får en god rutine på dette. 

Tittel

Tittelen på siden skal forteller søkemotorer hva siden handler om. Denne bør være mellom 30 og 70 tegn. Tittelen bør ikke være lenger for da kuttes den og det blir vanskelig for brukeren å se hele tittelen i søkeresultatet. Det gjelder også å gjøre brukeropplevelsen god. Her bør du bruke et søkeord som er relevant for innholdet på siden. 

Metabeskrivelse

Metabeskrivelse skal si noe om hva siden handler om, i korte trekk. Denne vises i søkeresultatet, og her har du 160 tegn til å overbevise den som søker at han eller hun skal klikke seg inn på siden din. 

Det er veldig viktig at metabeskrivelsen gir en riktig beskrivelse av hva som er på nettsiden og bør være så konkret som mulig. Bruk søkeord godt her, det påvirker også resultatet slik at Google rangerer siden din høyt, men igjen, det MÅ være relevant. 

Les også: Ingen grunn til å bruke meta keywords

Snippet

Til sammen danner tittel, url og meta-beskrivlse det vi kaller en snippet. Bilder under viser hvordan det vil se ut i Google.

Søkeord

Bruk søkeordene knyttet til temaet du skriver om i selve teksten, altså innholdet på siden. Hva handler siden om? Det er lurt å gjøre en søkeordsanalyse i forkant av innholdsproduksjonen.

Plasser også søkeordet i tittel-tag, Meta-beskrivelse og H1. Det trenger ikke være eksakt match – Google forstår dette. Dette er for å vise relevansen til innholdet, og for å matche søkefrasen til brukerne. 

Overskrifter

Overskriftene du bruker skal bryte ned innholdet slik at det blir lett for den som leser å få oversikt. Samtidig forteller overskriftene søkemotoren hva avsnittet handler om.

Du kan bruke flere nivåer av overskrifter i teksten din, som forteller søkemotoren om hierarkiet/viktigheten av de forskjellige avsnittene.

H1

  • Overskrift/tittel – 1stk pr side.
  • Bør inneholde hovedsøkeord for siden.

H2 og H3

  • Underoverskrifter i hierarki.
  • Unngå å bruke kun ett ord.
  • Bruk andre relaterte søkeord. 

Bruk lenker

SEO-linking

Lenker vil vise søkemotoren annet relevant innhold. Vi kan lenke både internt på nettsiden vår og eksternt til andre sider.

Internt:

  • Viser søkemotoren annet relevant innhold.
  • Gjør det enkelt for søkemotoren å crawle nettsiden.
  • Kan øke tiden leseren blir på nettsiden.

Eksternt:

  • Google ser på lenking til andre kvalitetssider som et stempel på autentisitet.
  • Google kan bruke dette til å forstå mer om hva som er på nettsiden din.

Bilder

Bilder på nettsiden, i artikkelen eller på bloggen din kan hjelpe leseren å bedre forstå innholdet på siden. Bilder benyttes også flittig til søk, så her er det også lurt å legge opp til søkbare bilder. Dette er også et ganske lite utnyttet område for optimalisering, der mange ikke tar bryet med å legge til rette for rangering.

Her fokuserer vi på:

  • Bildenavn
  • Alt-tag (beskrivelse)
  • Bruk gode søkeord på både bildefil og alt-tekst.

Bilder hjelper søkemotorene forstå hva som er på bildet, samt at det blir synlig i bildesøk og ikke minst at det er en del av universell utforming som norske nettsteder er pålagt for å legge til rette for personer med synshemming, der alt-teksten i bildet benyttes til å lese opp hva bildet inneholder.

Innhold

Innholdet er det viktigste på en nettside. Det er innholdet som hjelper deg å rangere høyt i søkemotorene. Skriv artikler og innhold som er viktig for brukeren.

Tenk over hva som er viktig å fortelle og hva er hovedbudskapet i innholdet? Hva vil du at leseren skal gjøre etter de har lest innholdet? Legg opp til en videre handling i en Call To Action (CTA). 

Vi anbefaler innholdssider å bestå av 500 ord eller mer, for å kunne rangere i søkemotorene. 

Det er viktig at:

  • Godt kvalitetsinnhold er relevant og gir søkeren verdi.
  • Mye innhold gjør det enklere å være synlig i søkemotorene. MEN det må være relevant og brukbart for leseren.
  • Du benytter deg av synonymer i teksten og ikke bare gjentar søkeord om og om igjen. Da blir det bedre flyt i teksten. 

Mobilvennlighet

Google har i mange år nevnt “Think Mobile” og det er med god grunn. Det er ikke så lenge siden Google la til dette som en del av rangeringsgrunnlaget når de rangerer og vurderer nettsteder. Hvis et nettsted responderer dårlig på mobile enheter, vil nettstedet har problemer med å nå helt opp i rangering.

  • Fler og fler bruker mobil til å søke på nett.
  • Alt bør være bruktbart på mobil
  • Husk CTA knapper tilpasset mobil.

Lesbarhet – er teksten oversiktlig?

Selv om innholdet er godt optimalisert nettsiden, så må det også være lesbart.

  • Tekststørrelse og farge: må være tydelig.
  • Overskrifter: bryte opp teksten – mer oversiktlig.
  • Bullet points: bra for lister og oppramsing, gir rask oversikt.
  • Avsnitt: blir enklere å lese, og blir mer oppmuntrende å lese videre.
  • Inkluder andre visuelle elementer som bilder eller videoer.
SEO-lesbarhet

 

Hvordan går utviklingen?

Å jobbe med SEO er ikke en engangshandling. Dette krever oppfølging, analyse og justering. Bruk Google Search Console og Google Analytics til å følge med på utviklingen. Her anbefaler vi å følge med på følgende måltall:

  • Rangering
  • CTR (Click Through Rate)
  • Visninger
  • Klikk
  • Ødelagte lenker

Trenger du hjelp med SEO eller annen digital markedsføring? Det er bare å ta kontakt med oss i Digital Opptur