Hvordan optimalisere Google Min Bedrift

Google Min Bedrift er et gratis verktøy hvor du kan samle all nødvendig informasjon om bedriften din, og som vil hjelpe deg å være synlig i søkemotoren – Ganske fantastisk mener nå vi.   

En bedriftsprofil på Google Min Bedrift (Google My Business) vil kunne øke synligheten til merkevaren din i Google Søk og Google Maps. Derfor er det lurt, om du vil være synlig for de som søker etter deg, å opprette og vedlikeholde en profil på Google My Business. 

I tillegg til å øke synligheten til nettstedet ditt gir profilen en potensiell kunde et verdifullt overblikk over din bedrift og hva du leverer av tjenester eller produkter.  

Profilen viser viktig informasjon om bedriften din som:    

  • Navn
  • Type bedrift / bransje
  • Adresse
  • Åpningstider / kontortider
  • Telefonnummer
  • Bilder
  • Nettsted
  • Link til Google Maps
  • Anbefalinger
  • Relaterte søk
  • og mer

Google Min Bedrift gir deg mulighet til å oppsummere all den viktigste informasjonen på ett sted. I tillegg kan du kommunisere med kundene dine, så her er det en super mulighet til å få innsikt i hvem de er, og samtidig yte god service. 

Hva bør du gjøre for å optimalisere din Google Min bedrift?

  1. Legg til all nødvendig info
  2. Legg til bilder kontinuerlig
  3. Svar på henvendelser og anmeldelser
  4. Promoter events / kurs og andre ting som skjer hos din bedrift
  5. Lag og last opp videoer

La oss se på de forskjellige områdene du kan optimalisere.

Kategori

Kategoriene skal beskrive ditt forretningsområde. Du kan velge opp til ti forskjellige kategorier, men du kan kun velge en hovedkategori. Det er denne Google vil vektlegge mest, så vær nøye når du velger ut hoved- og sekundær-kategorier. 

  1. Gå til profilen på Google My Business
  2. Trykk på knappen informasjon
  3. Gå så ned til valg av kategori og trykk på blyanten og legg til kategori og sekundærkategori
GMB Tjenester, Kategori

Legg til en beskrivelse

Her har du mulighet til å beskrive produktene eller tjenestene bedriften din leverer. Hva vil du kommunisere? Dette er en god mulighet til å vise hva slags verdi du kan skape for dine potensielle kunder. 

Beskrivelsen av nettsiden din vil påvirke synligheten i Google søkeresultater, så her er det også viktig at du bruker riktig søkeord, og at du lager en beskrivelse som er så relevant og riktig til varen eller tjenesten din bedrift leverer. Du kan bruke 750 tegn i beskrivelsen (250 vil synes før man må ekspandere). 

  1. Gå til profilen Google My Business
  2. Trykk på knappen informasjon
  3. Gå så ned til bedriftsinformasjon og trykk på blyanten og legg til beskrivelse.

Legg til Bilder

I følge Google selv vil bedrifter med bilder få 42% flere henvendelser for lokasjon enn de som ikke har bilder. Og de med bilder får 35% fler klikk til nettsiden. Så, av den grunn, vil du selvfølgelig ha nye og oppdaterte bilder på Google Min Bedrift!

Legg til bilder av lokalene, området rundt, av produktene eller tjenestene du tilbyr. Alt som kan skape en trygghet og gi noe verdifullt for en potensiell kunde har du mulighet til å vise her. 

Det er viktig at innholdet som legges ut følger kriteriene til Google. I mars 2020 annonserte Google at bilder som nå blir lastet opp blir vurdert og at det er utarbeidet nye kriterier for bilder og videoer. Google sier selv at vurderingen blir gjort av både automatisk og av mennesker. Dette for å sikre at bildene som blir lastet opp er relevante, av god nok kvalitet og passende til din bedrift. 

For å legge til bilder må du:

  1. Gå til profilen Google My Business
  2. Trykk på knappen informasjon
  3. Gå så ned til bilder og last opp
Google My Business bilder

Svar på vurderinger av bedriften din

Når en potensiell kunde skal bestemme seg for et produkt eller tjeneste, ser de ofte etter andres meninger. Vi vil lære av de som allerede har erfaring med det vi ser etter. Derfor er det viktig å svare og interagere med kunder som har gitt deg en vurdering. 

En god vurdering er kanskje ikke så vanskelig å svare på. Hvis du får en dårlig vurdering er det viktig at andre potensielle kunder kan se at du er der for å prøve å finne en god løsning. Det kan faktisk være slik at en dårlig opplevelse med produktet ditt kan rettes opp ved å yte god service i etterkant 🙂 

Svar på vurdering - GMB

Bruk innlegg til å promotere arrangementene dine eller dele innhold

I Google Min Bedrift kan du legge ut forskjellig type innhold som et arrangement, en artikkel, nyheter, e-bøker, tilbud og mer! Dette vil da dukke opp i Google Søk og Google Maps. Det er jo ganske fantastisk å ha oppdatert, ikke minst relevant, innhold her hele tiden, slik at arrangementene dine og tilbudene dine dukker opp til rett tid. 

Google Min Bedrift innlegg

Videoer

I løpet av 2020 er det forventet at 80% av trafikken på internett består av video! Og, i Google Min Bedrift, kan du selvfølgelig laste opp video.

Du kan laste opp video som et valg der du laster opp bilder, eller du kan laste opp en video som et innlegg. – Det blir ikke enklere!

Så kort oppsummert, om du ikke har gjort det allerede, sett i gang med å lage profil og oppdatere Google Min Bedrift. Dette vil hjelpe deg med å øke synligheten, interagere med kundene dine, oppdatere med ferskt innhold og mer. Hva er det å vente på?

Ønsker du hjelp med Google Ads eller digital markedsføring er det bare å kontakte oss i Digital Opptur.