Ett år som Digital MarkedsOperatør (DMO)

24.07.23


9 minutter

Det er snart ett år siden jeg hadde min første dag i Digital Opptur som Digital MarkedsOperatør - DMO. Det siste året har gått ekstremt fort, samtidig som det har vært innholdsrikt og jeg har lært ufattelig mye. 

Den første dagen ble vi møtt av mange blide fjes, en haug med utfordringer og allerede nye arbeidsoppgaver. De første ukene bestod av intensiv opplæring av alt mulig innen digital markedsføring.

Uendelig med nye redskaper og plattformer som mange av oss ikke engang hadde hørt om. Det å lære nye ting har alltid vært noe jeg synes er spennende. Når man da kommer inn i en jobb som faktisk lærer deg alt du trenger å vite før du blir sendt av gårde på egen hånd var betryggende. 

Hvem har jeg vært DMO hos?

Etter en intens, men lærerik start var det neste steget at vi skulle ut til kunde. Det virket skummelt med det første, men med tanke på den gode opplæringen og oppfølgingen vi hadde hatt de siste ukene, følte vi oss klare. 

Jeg ble tatt veldig godt imot av Julia fra Bellas Hus, hvor jeg fikk egen pult og mange arbeidsoppgaver. Bellas Hus har vært utrolig spennende å jobbe med, ikke bare på grunn av alle de fine produktene de har, men også fordi jeg har fått stor tillit og masse gode tilbakemeldinger på arbeidet jeg har gjort.

Det å kunne gi kunden resultater har nok vært det som er mest gøy. Da får jeg vist at det vi gjør har fordeler for kunden. 

Bellas Hus er en butikk med både egne merker, men også andre kjente merker. Nettsiden deres trengte sårt litt SEO-hjelp, og det har jeg bidratt med gjennom året.

Jeg har også lært meg å sette opp nyhetsbrev, annonser, legge inn produkter på nettsiden og mye mer. Jeg har jobbet tett sammen med de andre på kontoret til Bellas Hus, og opplever at det har ført til en god kommunikasjon, og ikke minst et godt kundeforhold. 

Julia fra Bellas Hus og Andrea 

Dagen på kontoret

Nesten hver mandag det siste året har jeg tilbragt på kontoret til Digital Opptur. Det å kunne jobbe og bli kjent med flere kunder, ha en variasjon i arbeidet man gjør og lære nye ting har vært utrolig spennende for min del. Miljøet på kontoret er trygt og godt, og det er alltid fint å se kollegaene mine igjen.

Jeg har opplevd en utrolig læringskurve og mestring, og det å kunne få bekreftelse på at man gjør noe riktig er noe jeg har satt veldig stor pris på. 

Utfordringer og mestring går hånd i hånd for meg, og det å kunne ha en god blanding av dette har gjort meg motivert og selvsikker. Det å få en oppgave som man først ikke er helt sikker på hvordan skal løses, for så å klare det etter litt tenking og prøving, er noe av det morsomste jeg vet. 

Jeg opplever at alle ansatte i Digital Opptur har en unik form for nysgjerrighet, som er så utrolig viktig. Det å holde seg oppdatert innen sitt fagfelt, og et ønske om å lære mer gjør det også enklere for oss nye ansatte å følge i deres fotspor. “Ingen spørsmål er dumme”, er nok et ordtak du har hørt før, og fører til en læringsrik kultur. 

Det sosiale er viktig

Dette året har vi gjort mye gøy utenom kontoret også. Vi har blant annet hatt julebord og sommerfester, afterworks, lunsjer og bålpannekos. Det å kunne bli kjent med de andre ansatte i en litt mer privat setting har ført til at det er lett å kjenne på at man er en del av gjengen.

Det gjør det også mye enklere å være komfortabel og trygg i jobben sin. Terskelen for å spørre og si ifra om ting er veldig lav, noe som gjør jobbhverdagen mye enklere.  

Sommerfest med Digital Opptur.

Skole og deltidsjobb, hånd i hånd

Det å kunne kombinere studier og stillingen som DMO har vært en essensiell del av min læring. På grunn av dette sitter jeg igjen med mye kunnskap som jeg ikke ville hatt ellers. 

Det å lære i praksis, og faktisk kunne sitte og jobbe inne på plattformene har vært utrolig verdifullt. Jeg føler jeg har hatt en bedre forståelse for hva vi lærer på skolen, da jeg har en knagg å henge det på fra jobb. Det å jobbe som DMO samtidig som jeg studerer digital markedsføring har økt min kompetanse og erfaring, noe jeg er svært takknemlig og glad for. 

Det siste året har vi lært ekstremt mye, blitt godt kjent med kunder og ansatte, gjort mye gøy og spist mye godteri fra både ut- og innland. Vi har nemlig en regel på at hver gang man er på ferie må man ta med godteri til kontoret! 

Det har vært et spennende og lærerikt år som jeg sent vil glemme, og jeg gleder meg masse til fortsettelsen. 

Spørrerunde på kontoret 

Jeg tok meg også en runde på kontoret og stilte de andre DMOene noen spørsmål om hvordan de har opplevd det siste året;

“Nevn en konkret ting som du har lært dette året.”

DMO, Markus Vatsgar.

Markus Vatsgar 

  • Vi har lært masse gjennom året som DMO, men hvis det er en ting jeg må nevne så er det den helhetlige forståelsen av det digitale landskapet. Hvordan alle aspektene av digital markedsføring henger sammen, og skaper verdi sammen. Samt hvor viktig det er å støtte budskapet med en grundig forståelse av statistikk og analyser, for å underbygge budskapet til kundens målrettede marked. 

“Hvordan har din læringskurve vært?”

DMO, Andreas Kroken.

Andreas Kroken 

  • Jeg startet med at jeg trodde jeg kunne veldig mye, siden jeg nylig hadde fullført et semester med digital markedsføring som valgfag, derimot innså jeg fort at jeg kunne veldig lite. Kunnskapen min har gradvis økt gjennom dette året som DMO. Det er litt sånn, jo mer jeg lærer, jo mer innser jeg at jeg ikke kan. 

“Hvordan har det vært å jobbe ute hos kunde?”

DMO, Mariza Mitrushi.

Mariza Mitrushi 

  • Jeg vil si at vi er utrolig heldige med kundene vi har i Digital Opptur. Kundene stoler på oss, gir oss rom til å være kreative og er engasjerte. Utover dette har vi utrolig fine mennesker som sitter på kundesiden. Jeg har hatt en veldig fin opplevelse hos min kunde. 

“Hva har vært mest utfordrende?”

DMO, Cathrine Lauritzen.

Cathrine Lauritzen

  • Startfasen, kanskje ikke så overraskende. Da er det naturligvis ekstremt mye nytt og mange nye programmer man skal lære seg samtidig. 

“Hvordan har kombinasjonen mellom skole og jobb vært?” 

DMO, Elena Becker.

Elena Minerva Becker 

  • Veldig bra. Jeg synes faktisk jeg har jobbet bedre og mer systematisk med skole. Ettersom jeg studerer digital markedsføring har jeg også hatt mye lettere for å forstå det vi lærer på skolen, da jeg har flere knagger å henge fagstoffet på. 

“Hvordan opplever du DMO-ordningen?”

DMO, Celine Røe.

Celine Røe

  • Jeg opplever DMO-ordningen som svært verdifull, både når det kommer til relevant arbeidserfaring, nettverksbygging og kompetanseutvikling. Men mest av alt sitter jeg utrolig stor pris på det sosiale arbeidsmiljøet! Stillingen som DMO har bidratt til å utvikle mine faglige og sosiale ferdigheter ettersom at jeg hver dag blir kastet ut i nye utfordringer - det kunne jeg ikke vært foruten.

Digital Opptur har gjennomført DMO-opplegget i mange år nå og ser både verdien og gleden av å kunne koble flinke unge folk sammen med spennende bedrifter og vårt fagmiljø.

Vi jobber hele tiden for at dette skal være verdens mest relevante deltidsjobb for markedsføringsstudenter. Normalt lyser vi ut stillinger på starten av året, og så er det oppstart for de som blir ansatt i August.

Er du interessert i å jobbe som DMO, eller kunne du trengt hjelp av en DMO? Kontakt oss her! 

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024