Slik lykkes du som kampsponsor med Strømsgodset

11.09.23


6 minutter

Som samarbeidspartner hos Strømsgodset får man mulighet til å velge seg ut en hjemmekamp i løpet av sesongen man ønsker å være kampsponsor på. Digital Opptur har kontorer i Drammen og Oslo, så det ble naturlig å velge kampen mot Vålerenga. I tillegg er dette en kamp som tiltrekker seg mange hjemme- og bortesupportere. 

Hvordan man ønsker å benytte seg av kampsponsoratet er som regel opp til hver enkelt partner. Her får man noenlunde frie tøyler til å blant annet bruke ekstra midler på annonsering, gjøre ulike stunts eller kjøpe billetter som man gir bort til ulike organisasjoner.

Hva ønsket vi?

Som et digitalt byrå er vi selvfølgelig opptatt av digital synlighet og tilstedeværelse. Vi har allerede en ansatt som jobber tett med Strømsgodset to dager i uken. Han bidrar mye til den daglige og generelle tilstedeværelsen, men nå ønsket vi å gjøre noe mer rettet mot denne kampen. Noe ekstra. Vi ønsket at hele Drammen og omegn skulle på kamp! Om ikke de kom på Marienlyst, skulle hvert fall de fleste få med seg at det var noe som skjedde.

Som en nyetablert, lokal bedrift er det viktig for oss å bite litt fra seg i det lokale næringslivet. Som en av hovedpartnerne i Strømsgodset går vi hånd i hånd med en av Drammens sterkeste merkevarer. Ved å være kampsponsor fikk vi en gylden mulighet til å gjøre akkurat dette. Vi ønsket å skille oss ut fra resten. Bli lagt merke til. Ved å tørre å bruke både tid og penger inn mot kampen ville vi få Digital Opptur i enda større grad assosiert med Strømsgodset.

Hvordan gikk vi frem?

Etter planleggingsmøtet med Strømsgodset slo vi fast at vi måtte gjøre noe litt utenom det vanlige. Gjerne noe som engasjerer og gleder. Fotball er følelser, og følelser er et av de beste virkemidlene vi har. Derfor fant vi ut at vi måtte til Karl Johan. Til hjertet av Oslo. Vi “tok tempen” på hovedstaden før kampen. Resultatet kan du se her; 

Marcus tar tempen på hovedstaden.

Videre ønsket vi å teste ut om billettsalget øker i takt med høyere budsjetter i den digitale annonseringen. Hypotesen vår, og de fleste andre markedsførere: desto mer du bruker, desto mer får du igjen. 

Vi ønsket å tapetsere drammensernes digitale landskap med Strømsgodset. “Hva skal du på lørdag?” “Jeg skal på Marienlyst”.

For å skille oss ut fra resten valgte vi å gå for blant annet videoer i kampannonsene. Hovedtrener Jørgen Isnes stilte selvsagt opp med noen velvalgte ord om hvorfor man burde komme på kamp. Samtidig hadde vi gående statiske annonser i form av bilder og karusell.

Annonsene i Meta hadde totalt over 400 000 eksponeringer, med en rekkevidde på litt over 170 000. Til sammenligning har Strømsgodset i snitt rundt 90 000 eksponeringer og en rekkevidde på rundt 29 000 på tilsvarende annonser til alle hjemmekampene sine så langt i år. Det er en økning vi kan være stolte av!

Hvilke resultater ga det?

Du lurer kanskje på hvordan det hele endte? Ironisk nok tapte Godset 1-3, men vi fikk samlet 6853 personer på tribunen tross sommerferie, dårlig vær og lørdagskamp. Kampen ble den nest best besøkte kampen på tre år. Akkurat det kan vi si oss godt fornøyd med.

Ikke bare skapte jobben vi gjorde god stemning på tribunen, men god stemning rundt Digital Opptur. Stuntene, annonsene og innholdet gikk ikke ubemerket hen. Flere i og rundt Strømsgodset har kommentert hvor sporty og kult det var at vi turte å satse. Hvor godt vi jobbet inn mot kampen, og hvilken ramme det var med på å skape. Det i seg selv er betaling nok for strevet. 

Engasjert sponsor

Vi liker å jobbe sammen med kundene våre for å skape god markedsføring. Leder for privatmarked i Strømsgodset trekker frem flere ting som er lurt å tenke på for å lykkes som kampsponsor, og hadde dette å si om samarbeidet;

- Det var veldig gøy å jobbe med en partner som er så engasjert! Jeg syns vi fikk mange kreative ideer sammen, som gjorde at sluttproduktet ble veldig bra, sier Signe Engelund, leder for privatmarked. Hun fortsetter; 

- Digital Opptur var veldig involvert i mange av de tiltakene vi gjorde mot kamp. Både med ren kompetanse, men også med fysiske aktiviteter og stunt. Det at Digital Opptur er med så mye på selve gjennomføringen gjør det veldig gøy og gjennomførbart. Det er lett å sitte i et rom å være kreativ og komme med mange ideer, men det at vi faktisk gjennomførte alle ideene vi kom opp med er fantastisk! Det at man også tør å satse og legge litt i det gjør mye. De viste at de hadde troen på det de drev med, og la mye verdi i det. Det setter vi stor pris på!

Bilder av ansatte i Digital Opptur på Strømsgodset-kamp. Gruppebilde fra tribunen samt bilde fra langbord.
Et knippe bilder fra kampen.

Hvilke erfaringer sitter vi igjen med? 

Det åpenbare er at når begge parter i et samarbeid utfordrer hverandre og tenker litt utenfor boksen i forhold til hva vi kaller tradisjonell markedsføring, kan det føre til gode resultater. 


Ja, det var Vålerenga som kom på besøk, men fakta er at vi klarte å samle over 6800 personer på stadion som en konsekvens av et meget godt samarbeid, og fornuftig bruk av markedskroner.

Strømsgodset er en markedskanal, og vi som sponsor har også et ansvar for å fronte merkevaren. For lik det eller ei, det viser seg at jo mer penger som blir brukt i fornuftige markedstiltak, så bidrar det til økt interesse, økt blest rundt kamp, flere folk på stadion og flere personer/bedrifter som har sett din logo sammen med en av Drammens sterkeste merkevare. Det er eksponering man i utgangspunktet må betale enormt mye mer for. 

I tillegg vil et godt samarbeid rundt en kamp gi effekt og fordeler for både sponsor og Strømsgodset. Her kan vi sammen skape en vinn-vinn situasjon som begge kommer godt ut av.

Hva satt så Strømsgodset igjen med:

  • Markant økning i bybilde i opptakten til kamp
  • Markant økning i digitale kanaler i opptakt til kamp
  • Årets nest mest besøkte kamp og og den 3 mest besøkte kampen på over 4 år. 
  • Økning i billettinntekter

Hvilke erfaringer sitter vi igjen med: 

  • Det er mulig å lage mye godt innhold sammen med Strømsgodset
  • Strømsgodset sin sterke lokale merkevare gir positiv effekt for oss
  • Som kampsponsor er du nødt til å være bevisst på ditt ansvar. Ta plass i bybildet SAMMEN med Strømsgodset. 
  • Vi fikk vist at økt tilstedeværelse enten via betalte og organiske flater sammen med Godset er nøkkelen til en god kampanje før kamp
  • Alle ansatte fikk en flott ettermiddag på kamp

Sammen med Strømsgodset mener vi at alle sponsorer her har en unik mulighet til å skape oppmerksomhet og bygge merkevare. Det krever litt planlegging og innholdsproduksjon, men ikke noe du ikke kan få til. Kontakt oss her om du ønsker å snakke mer om hvordan du kan bli synlig og få bedre resultater.

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024