Slik lager du en god destinasjonsside for annonsene dine

Google rangerer landingssidene for annonsene dine. Scoren din styrer hvor mye du må betale for annonsene. Vi lærer deg grunnprinsippene for å bygge en destinasjonsside med toppscore.

Verdens største søkemotor stiller krav til hvordan annonsene dine ser ut. Men de bryr seg vel så mye om hvordan nettsidene dine fungerer! Det er viktig at du sørger for relevans mellom annonser og destinasjonssider (landingssider). En god destinasjonsside leverer det leseren forventer å finne.

Her får du en oversikt over grep du må ta for å holde kvalitetsscoren din høy (og klikkprisene lave).

Hva er en destinasjonsside?

Tenk deg et triangel. Hver av de tre sidene er avgjørende, både hver for seg og i sammenheng med hverandre. Vi snakker om:

  1. Søkeord
  2. Google-annonse 
  3. Destinasjonsside (dit du blir sendt når du klikker på annonsen)

For det første må det være samsvar mellom søkeordene og annonsen. For det andre må det være samsvar mellom annonsen og destinasjonssiden.

Ikke vis meg sandaler hvis jeg leter etter gummistøvler

Et eksempel: 

Jeg googler “gummistøvler til barn”, og forventer å få opp annonser som viser gummistøvler til barn. 

Det får jeg.

Når jeg klikker på annonsen, forventer jeg å komme til et nettsted hvor jeg kan kjøpe … jepp, gummistøvler til barn. Hvis jeg heller blir sendt til en side som har storsalg på sandaler, eller tilbyr reparasjon av skistøvler, opplever jeg det som irrelevant. 

Da er destinasjonssiden skikkelig på bærtur. Og det er dårlig business!

Få destinasjonssiden til å spille på lag med resten av kommunikasjonen din.

Slik blir du rangert

Destinasjonssiden din blir rangert av Google, og danner grunnlaget for kvalitetsscoren din sammen med CTR (klikkfrekvens) og annonserelevans.

Du får en poengsum mellom 1 og 10, hvor 10 er det beste. Det er viktig for Google at brukerne opplever kvalitet og relevans. Derfor gir de bedre annonsepriser til dem som er flinke til å gi publikum det de søker!

Du finner scoren din i kontrollpanelet ditt i Google Ads.

Disse grepene må du ta på din destinasjonsside

Google har en liste med krav til deg som lager destinasjonssider og innhold til disse. For å få en god poengscore trenger du blant annet …

  • at siden er lett å finne frem på
  • at siden laster raskt
  • at innholdet henger sammen med temaet for annonsen 
  • at tekstene er originale og ikke bare kopiert fra et annet nettsted

Det er noen åpenbare fallgruver, som å laste inn blytunge videofiler eller poste samme tekst to steder. Du ville blitt overrasket over hvor mange som gjør det!

Gjør det skikkelig

Vårt beste tips: Se arbeidet med destinasjonssider i sammenheng med hva dere gjør innenfor SEO og tekst/innhold. Sammen med en knallgod annonseplan er du rigget for et langt og lykkelig forhold med verdens største søkemotor. 

Som ellers i livet vil kvalitet og ærlighet lønne seg. Også på nettet. Så enkelt er det.

Lykke til! Hvis du trenger litt hjelp vet du hvor du finner oss.

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024