YouTube er en av de største TV-kanalene og byr på en rekke spennende muligheter til å kommunisere med levende bilder. En god video kan oppnå fantastiske resultater gjennom annonsering på YouTube.
Hvert minutt lastes det opp mer enn 600 timer med video på YouTube. I tillegg er det så mange søk på YouTube at det er verdens nest største søkemotor – etter Google.
Spesielt yngre mennesker bruker mye tid på YouTube og gjennom annonsering kan du vise filmene dine for eksempel bare til disse.
Annonsering på YouTube handler om å bruke penger på å vise en film til utvalgt målgruppe. Annonseringen skjer via Google Ads.
På YouTube er det flere måter å annonsere på. Hovedsakelig kan du velge mellom å være synlig når noen søker eller å vise filmen din foran andre filmer.
Annonserer du med TrueView – som lar brukere hoppe over filmen din etter 5 sek – betaler du bare for de som ser hele filmen eller mer enn 30 sekunder.
Naturlig nok må du ha én – eller helst flere – videoer for å annonsere på YouTube. Det er også en fordel om du har en YouTube-side som er satt opp riktig, men det kan vi hjelpe deg med.
Har du visuelle produkter kan det ofte gjøre det lettere, men det er på ingen måte noe krav for å lykkes med YouTube-annonsering.
Ulike bedrifter kan (og bør) ha ulike strategier og filmer på YouTube slik at de treffer sine kunder.
Annonsering på YouTube skjer via Google AdWords som gir veldig gode muligheter til å rette filmene mot målgrupper. Det gir mulighet til å treffe utvalgte brukere på et gitt tidspunkt, sted og enhet. I tillegg kan du benytte Remarketing-lister med annonseringen på YouTube.
Det betyr også at du kan styre hvor mye penger du ønsker å bruke.
YouTube har så mange brukere at det er mulig å nå bredt ut ved store budsjetter, men du kan også avgrense målrettingen og oppnå god synlighet med mindre budsjetter.
Budsjett og strategi bør henge sammen med hvilke mål og KPIer du har satt for annonseringen på YouTube.
Du kan naturligvis gjøre annonseringen din på YouTube selv, men det kan være lurt å få hjelp til både målgrupper, analyse og strategi.
Vi kan hjelpe deg med å finne ut hvilke filmer, målgrupper og innstillinger som fungerte godt og hvilke som ikke fungerte.
Kvaliteten på filmene trenger ikke være “BBC kvalitet”, men de bør være presise og tydelige. I tillegg bør de ikke være for lange.