Remarketing og Retargeting handler om å kommunisere og annonsere til brukere som du vet noe om og derfor kan gi de et skreddersydd budskap. Gjør du det riktig vil ofte resultatene bli veldig gode.
Remarketing og Retargeting handler om å vise annonser til noen som har besøkt nettsiden, nettbutkken, app’en din eller sett videoen din på YouTube. Ved at de har besøkt f.eks. en del av nettsiden din kan du vise de en skreddersydd annonse om et produkt eller tjeneste.
Det betyr at du bygger målgrupper basert på ulike handlinger, modus eller kundereisen.
Gjennom relevante annonser til utvalgte brukere kan annonsene oppnå mye bedre resultater. Målet er å få flere brukere gjennom kundereisen og til hoved-konverteringen.
Remarketing og Retargeting er to begreper som brukes om hverandre og ofte blandes litt. Det er egentlig ikke så rart for begge handler om mye av det samme.
Remarketing blir ofte brukt når det er innenfor en og samme kampanje, mens retargeting ofte inkluderer flere kanaler og lengre tidsperiode.
Men uansett hvilket begrep du hører eller bruker så er prinsippene og målet ofte det samme.
Remarketing og Retargeting koster normalt ikke så mye i annonsekostnader fordi målgruppene ofte er begrenset. Derimot er arbeidet med planlegging, testing, optimalisering og analyse en viktigere ingrediens for å lykkes og skape de gode resultatene.
Det er også ofte et behov for å lage flere ulike annonser når du jobber med remarketing og retargeting fordi du skal skreddersy budskap til ulike målgrupper.
Avhengig av hvor i kundereisen brukeren befinner seg må du vise ulike budskap og handlingsoppfordringer.
Før du starter med Remarketing og Retargeting er det viktig at du har en plan om hva du skal si til hvem og når. Med en digital strategi utarbeider du egne mål og KPIer for hver del av kundereisen og de ulike målgruppene slik at du kan måle de individuelt.
Deretter kan du samle inn dataene du trenger og starte med annonseringen. Det er enormt med data som kan samles inn så tenk gjerne gjennom hva du trenger.
Etterhvert som du samler inn dataene kan de brukes til å bygge målgrupper og negative målgrupper.
Disse kan du vise skreddersydde annonser og budskap for å prestere best mulig i forhold de målene som er satt.
Remarketing og Retargeting er ikke det første du starter med, men bør for mange bedrifter være en sentral del av markedsføringen. Spesielt bedrifter med lengre og komplekse kundereiser kan ofte tjene mye på godt arbeid med remarketing og retargeting.