Analyse

Analyse blir stadig viktigere for å kunne skille det som fungerer fra det som ikke fungerer. Det er mange ulike analyser og omfang, og vi kan hjelpe deg med både enkle og omfattende analyser.

Analyser bygger ofte grunnlaget for en god digital strategi, som igjen gjør det enklere å målrette og måle resultatet av kampanjer og arbeid. Analyser er også sentralt i arbeidet vårt med å gi deg digital rådgivning.

Mengden data øker hele tiden som vi kan måle stadig mer. Det gjør at behovet for analyse stadig blir viktigere og vi ser hvordan tid og innsats på analyse gir både mer innsikt og bedre avgjørelser.

Google Analytics eller alternativer?

Google Analytics er verdens mest brukte analyseprogram og det er estimert at rundt 84% av alle nettsider i verden bruker det. Men vinteren 2022 kom datatilsynene i EU med sin konklusjon om at Google Analytics ikke er lovlig å bruke fordi personvernreglene i USA er svakere enn i EU.

Dermed startet mange bedrifter å se seg om etter alternativer. Vi har også sjekket alternativer og har følgende tre alternativer du kan vurdere hvis du vil bytte ut Google Analytics.

Matomo Analytics

Et godt analyseprogram som tar hensyn til personvern, men gir deg det du trenger av informasjon på en god måte.

Les mer: Slik bruker du Matomo Analytics

Fathom Analytics

Fathom Analytics er et enkelt analyeverktøy som ikke samler inn like mye data som de andre. Men kanskje mer enn nok til hva du trenger. Her finner du ikke hundrevis av innstillinger og valg, men de viktigste tallene.

Les mer: Slik bruker du Fathom Analytics

Piwik Pro

Piwik Pro er et omfattende analyseprogram som også har støtte og løsninger for Tag Manager og Consent Manager. Her kan du skreddersy og tilpasse slik du ønsker, men hele tiden ta hensyn til personvernet.

Les mer: Slik bruker du Piwik Pro

Hvorfor Analyse er så viktig?

Analyse er viktig for å kunne lære og ta avgjørelser basert på tall og data, og ikke magefølelsen. Vi gjør ikke analyse for å samle inn data, men for å danne et grunnlag til å ta gode avgjørelser. Gode analyser er stadig viktigere for å lykkes og få gode resultater. Men hva skal du velge, hvilke data skal du samle inn og hvordan skal du bruke dataen til å gjøre det bedre?

I en digital hverdag hvor investeringer og budskap kan styres på detaljnivå er det viktig å vite hva som fungerer og bidrar med inntekter for din bedrift. I mange tilfeller det Google Analytics et sentralt verktøy og vi anbefaler å gjøre analysene basert på data.

Da er det lurt å sette noen mål og KPIer som vi kan styre etter og som kan fortelle oss hvor godt vi lykkes.

Det er mange forskjellige analyser, men det er noen som du bør starte med.

En trafikkanalyse er med på avdekke hvor trafikken din kommer fra og hvilke kanaler, medier, og henvisninger som skaper trafikk og verdi for deg.

Analyse om adferden til brukere gir innsikt i hvordan nettsiden din brukes, hvilke sider som sender brukeren videre og hvilken brukeren går rett ut igjen fra.

Konverteringsanalyser ser på hvor verdiene skapes. Ser vi det i sammenheng med hvilke sider som besøkes og hvor de kommer fra begynner det å bli data som kan være med på å danne grunnlag for avgjørelser. Enten om å endre på markedsføringsbudsjettet eller å jobbe med konverteringsoptimalisering.

Uansett hvilke analyser du gjør eller fokuserer på så er målet å kunne finne og bruke data til kontinuerlig optimalisering slik at resultatene hele tiden blir litt bedre.

Hvem passer analyse for?

Alle bør drive med analyse, men ofte er det en sammenheng mellom størrelse på bedriften og behovet og investeringer i analyse.

Jo flere kanaler du driver markedsføring – og jo mer trafikk du har – jo viktigere blir det å også bruke tid på analyse.

Hvis du gjør en kampanje bør du helt klart sette av tid og penger til å gjøre en analyse av data i forkant, underveis og i etterkant for å få svar på om kampanjen var lønnsom eller ikke.

Hvor mye koster analyse?

Kostnaden til analyse bestemmes helt av omfanget og hyppigheten. Google Analytics er gratis å bruke, men du eier ikke da dataene dine. Matomo og Piwik Pro koster noe å bruke avhengig av hvor mye trafikk du har på nettsiden din.

Enkle analyser som ikke gjøres veldig ofte vil ikke være store investeringen, men vil fort kunne gi god lønnsomhet ved å hjelpe deg med å ta bedre avgjørelser og fordeling av budsjetter og ressurser.

Vi kan hjelpe deg med forslag og anbefaling på hvilke analyser du bør gjøre og hvor ofte du bør gjennomføre analysene. Det vil også gi deg en forståelse av hvor mye det vil koste.

Gjøre selv eller få hjelp

Analyse er ofte tidkrevende og tørt da det inkluderer behandling av store datamengder.

Dette gjør at mange ønsker å få hjelp til å gjennomføre bearbeidelse og analyse av dataene slik at de kan presenteres noen funn som skal danne grunnlag til å ta avgjørelser.

Kontakt oss gjerne for å diskutere hvilke analyser du bør vurdere og hva du kan forvente å få ut av det.

Kurs og Workshop

Uansett hvem som gjør analyser for deg kan det være nyttig med et kurs for å lære mer om begreper, metodikk og ulike typer analyse.

Vi kan hjelpe deg med å oppdatere og øke kunnskapen om alt fra datainnsamling, oppsett og hvordan dere bør bruke dataene som er tilgjengelig.

Her finner du hele oversikten over våre kurs.

Vi tilbyr også skreddersydde workshops innenfor alle våre fagfelt. Kontakt Digital Opptur i dag for en prat om dette eller kom innom oss for en kopp kaffe.

Lurer du på noe?


    På utkikk etter lesestoff?

    Meld deg på vårt nyhetsbrev
     
    Alle rettigheter reservert 2024