Digital markedsføring

Digital markedsføring handler om markedsføring via digitale kanaler. Disse åpner opp for nye muligheter til både målretting, budskap og analyser.

Utviklingen av digital markedsføring går raskt, og det er mange muligheter - i tillegg til at det noen tilfeller er mindre data du kan bruke. Vi vet at digital markedsføring kan gi svært gode resultater når det gjøres riktig, og ofte i kombinasjon med digital rådgivning.

Hva du bør gjøre av digital markedsføring er avhengig av hvilke mål du har og hva du tilbyr. Vi skreddersyr og anbefaler det som passer til deg, så kontakt oss idag.

Hva er digital markedsføring?

Digital markedsføring omfatter markedsføring som

  • skjer i digitale flater
  • vises bare til noen utvalgte
  • kan måles

I tillegg er det en rekke små og store variabler som spiller inn, og mulighetene til å tilpasse, inkludere og ekskludere blir stadig bedre.

Men det handler fortsatt om markedsføring – det å informere og oppfordre til en ønsket handling. Siden det skjer digitalt kan vi måle hva som fungerer for så å gjøre mer av det. Dette kalles også performance marketing.

Hvem passer digital markedsføring for?

Det er stadig færre som ikke jobber med digital markedsføring i en eller annen form. Det er naturlig nok en fordel med en nettside eller nettbutikk, men ikke et absolutt krav.

Derimot varierer det en del mellom hva som er riktig å gjøre for hver enkelt bedrift, samt omfang og kostnad.

Det er viktig at du legger en digital strategi med tydelige mål om hva du ønsker å oppnå. Først etter det bør du begynne å jobbe med kanaler som FacebookGoogle AdsYouTube og Søkemotoroptimalisering (SEO).

Hvor mye koster digital markedsføring?

En av de store fordelene med digital markedsføring er at det ikke trenger å koste så mye. Det er fullt mulig å gjøre god digital markedsføring uten de største budsjettene. Men det er en klar sammenheng mellom rekkevidde og kostnader; Jo flere du vil snakke til, desto mer koster det.

Det er også viktig at arbeidet med digital markedsføring er langsiktig for å få best mulig effekt. Da har du også muligheten til å optimalisere med bakgrunn i data og analyse for å se hva som gir gode resultater.

Gjøre selv eller få hjelp

Hvor mye du kan og bør gjøre selv av digital markedsføring er naturligvis helt avhengig av kompetanse og ledig tid.

Vår erfaring er uansett at du bør ha rådgivning fra noen som jobber med dette på fulltid slik at du unngår unødvendige kostnader og tidsbruk. Hvem som skal gjøre hva blir vi enige om.

Lurer du på noe?


    På utkikk etter lesestoff?

    Meld deg på vårt nyhetsbrev
     
    Alle rettigheter reservert 2024