TikTok som markedsføringsverktøy?

14.07.23


5 minutter

TikTok har på kort tid blitt en av de mest populære SoMe-kanalene med sin tilgjengelighet i over 150 land. Appen har i skrivende stund over 1 milliard aktive brukere globalt hver måned!

Underholdningsappen har blitt en viktig plattform for digital markedsføring, og tilbyr unike muligheter for bedrifter som ønsker å nå ut til yngre målgrupper. 

Hvordan fungerer det? 

Brukere lager videoer på alt fra 15 sekunder til maksimum 10 minutter, som de deler med andre brukere. TikTok har et bredt utvalg av kreative verktøy som gjør det enkelt å lage og redigere videoer. Appen har en god algoritme som tilpasser innholdet til hver enkelt bruker slik at det er relevant for de som ser det. 

Det som skiller innholdet på TikTok fra andre plattformer er at det er fokus på korte, underholdende videoer. Plattformen er spesielt populær blant yngre målgrupper, og innholdet kan variere fra morsomme memes og dansevideoer til DIY-tips og skjønnhetstips.

TikTok har også et sterkt fellesskap kjent for sitt brukerengasjement, hvor brukerne samhandler og engasjerer seg med hverandre gjennom kommentarer, deling, likerklikk og følge andre brukere.

Kjøpsstatistikk

Når det gjelder kjøpsstatistikk har TikTok også begynt å åpne opp for annonsering og influencer-markedsføring. I 2020 lanserte de sin egen annonseplattform, som lar bedrifter målrette annonser til spesifikke målgrupper og brukerdata.

I tillegg er TikTok blitt et viktig sted for influencer-markedsføring, der populære brukere samarbeider med merkevarer for å markedsføre produkter og tjenester.

Statistikk fra både Meltwater og Data.ai viser at TikTok også har blitt stadig mer populært i Norge. I dag har appen over 1,2 millioner brukere, og antallet øker stadig. TikTok er spesielt populært i den yngre målgruppen, og brukes ofte som en plattform for å oppdage nye produkter, kaste seg på trender og dele innhold. Hele 56% av nordmenn mellom 18 og 29 år bruker plattformen daglig! 

TikTok som markedsføringsplattform

For bedrifter som ønsker å markedsføre seg på TikTok, er det viktig å forstå hvordan plattformen fungerer og hva slags type innhold som fungerer best.

TikTok er en plattform som er preget av kreativitet og humor. Bedrifter som klarer å lage innhold som engasjerer og underholder brukerne kan oppnå stor suksess på plattformen.

Ord som hook, trends, stitch, capcut og templates er viktig å forstå dersom du ønsker å lykkes på plattformen. Disse fungerer som essensielle verktøy for å hjelpe deg å nå dine mål organisk. Det er også viktig å samarbeide med relevante influencere som har en troverdig og autentisk tilnærming til sin følgerskare. 

TikTok - den nye søkemotoren 

Hva gjør den yngre generasjonen når de skal reise, finne inspirasjon til antrekk, få life hacks og finne underholdning?

De søker på TikTok! Mens søkemotorer som Google og Bing gir brukerne en liste over nettsider, gir TikTok en kontinuerlig strøm av videoer hvor man får se konkret innhold basert på det man søker etter. Det har gjort at TikTok har blitt en ekstremt populær søkemotor, spesielt for generasjon Z. 

Ønsker man å gjøre det bra organisk på TikTok er det viktig å tenke på SEO. Innholdet ditt bør tilpasses søk og legge til rette for at søkeord implementeres både i video, lyd og tekster. Gjør du dette riktig kan organiske poster dukke opp helt øverst i søkeresultatet i lang tid fremover. Dette gir din video mer eksponering.

Du kan lese mer om TikTok SEO her!


Trenger du flere tips til TikTok og sosiale medier? Ta kontakt med en av våre eksperter her!

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024