Apples oppdatering av sitt nyeste operativsystem har skapt uro blant mange som jobber med annonsering i sosiale medier. Vi forteller deg hva endringene innebærer og hvorfor vi mener den er bra på lang sikt.
Apples operativsystem iOS er kommet med sin 14. oppdatering til iPhone iPad. I denne oppdateringen er det gjort en rekke endringer som påvirker hvordan apper deler informasjon med Facebook og andre sosiale medier.
Den viktigste endringen er at Apple nå krever at brukere aktivt sier ja til at hver enkelt app de bruker kan dele informasjon med 3.parts leverandører som Facebook, Google, eller Snapchat. Det gjør de for å skape en gjennomsiktighet for forbrukere. Vi skal i større grad får innsikt i hvem det er som kartlegger vår databruk.
Helt konkret gjøres dette ved at vi får en beskjed som dukker opp når man åpner de aktuelle appene. Slik ser denne ut:
Av de sosiale kanalene er det fremdeles Facebook som kan skilte med de mest avanserte målrettings-alternativene. Det er fordi brukerne løpet av mange år har oppgitt mye informasjon i tillegg til å mer, eller mindre frivillig ha latt Facebook overvåke vår aktivitet i andre apper og nettsider.
Det er denne overvåkningsmuligheten Apple nå svekker ved å spørre brukerene av iOS om de faktisk ønsker å bli overvåket. Siden lanseringen av operativsystemet i fjor har Facebook aktivt drevet en informasjonskampanje om hvor ødeleggende en slik endring vil være for alle som annonserer på deres plattform.
Endringene går først og fremst utover Facebook og andre aktørers mulighet til å gjøre retargeting-markedsføring fra aktiviteten i en app.
Det betyr at dersom man baserer publikummet sitt i Facebook Business Manager på aktiviteten på for eksempel et spill, en treningsapp, eller lignende, så vil dette publikumet nå bli mindre presist.
Endringene innebærer også at plasseringen Audience Network vil bli begrenset. Audience Network er fellesbetegnelsen Facebook bruker på andre annonse-plasseringen enn på selve Facebook. Det kan være andre apper som eks. Treningsapper og spill. Brukere vil nemlig også i større grad kunne reservere seg mot å bli nådd av annonsering på disse plattformene.
I tillegg vil også endringene ramme hvor avansert man kan jobbe med såkalt event-hendelser. Dette er spesifikasjoner man forteller hva Facebook-pixelen som kommuniserer med ditt selskaps nettside skal kunne måle. Tidligere har man kunnet måle så mange hendelser man ønsker, mens man nå bare kan måle åtte ulike hendelser eks. Kjøp, legg i handlekurv, meld på nyhetsbrev osv.
Fra tid til annen blir det rettet kritisk søkelys på Facebook, Google og andre store selskapers aktive overvåkning av brukernes aktivitet på internett.
Best husker vi kanskje saken som omhandlet selskapet «Cambridge Analytica» som avslørte hvor omfattende datamengder store aktører sitter på av data om brukeren og ikke minst hvordan de i noen tilfeller misbruker denne.
Apple argumenter for at de gjør dette for å beskytte oss forbrukere mot urimelig overvåkning av vår internettbruk. De drar også paralleller til den på gående politiske situasjonen i USA og mener de gjennom disse grepene gjør det som allerede myndigheter burde ha gjort på et tidligere tidspunkt.
Saker som Cambridge Analytica, og beskydninger om politisk polarisering skader åpenbart Facebook som en attraktiv plattform for forbrukere og i neste rekke selvsagt også for oss som annonserer der.
Undersøkelser viser at at Facebook fremdeles holder god stand innenfor alle målgrupper i Norge. Hele 89% bruker plattformen daglig. Det er selvsagt gledelig for alle store og små bedrifter som gjennom plattformen på en god måte være i kontakt med sine kunder og nå ut til nye.
Samtidig oppgir stadig flere at de har lite tillit til plattformen, og man ser at unge i stadig mindre grad bruker plattformen aktivt.
Vi er overbevist om at strenge retningslinjer til hvilken data Facebook får tilgang til er med på å bedre tilliten mange unge har til plattformen.
Dersom du kampanjer med mange målgruppealternativer i dine publikum anbefaler vi deg å i fremtiden følge nøye med på størrelsen på disse.
Det er nemlig mulig at også brukere i din målgruppe i fremtiden ikke ønsker å være en del av retargeting på Facebook, da vil de også forsvinne fra din målgruppe.
Vi anbefaler deg også å gå igjennom pixelen dere bruker å sjekke at dere ikke idag bruker flere enn åtte event-hendelser.
Vi har alltid ment at kjernen i å lykkes med digital markedsføring ligger i å fokusere på kundereisen.
Styrken i de digitale kanalene ligger til syvende og sist ikke i å kunne målrette brukere som ikke selv ønsker reklame, men å bygge gode relasjoner over tid. Det er fremdeles fullt mulig!
Vi har lang erfaring med betalt annonsering på Facebook og har gjennom mange år sett ulike endringer komme.
Trenger du hjelp og rådgivning til hvordan dere skal forholde dere til endringene som allerede er i gang? Ta gjerne kontakt med oss her!