Vet du hvor synlig du er med annonsene din i Google AdWords? Noe av det viktigste å følge med på er hvor ofte annonsene dine vises eller om de ikke er synlig store deler av dagen. Her forklarer vi deg om Mål for konkurransedyktighet og Visningsandel i Søk.
Les også: 14 feil du ikke må gjøre i Google AdWords
Jobber du jevnt med å bedre visningsandelen din vil resultatene fra AdWords blir bedre og bedre.
Vi ser ofte AdWords-kontoer som har veldig lav visningsandel og det betyr at annonsene dine bare er tilgjengelig deler av dagen.
Har du f.eks 50% visningsandel så er du bare synlig halve dagen. Det vil kunne tilsvare at bedriften din hadde vært stengt 1 av 2 dager og som naturligvis gjør at du går glipp av både nye og eksisterende kunder.
Det betyr også at du gjør det mye enklere for kundene dine å finne andre fordi du er usynlig.
For å sjekke din synlighet for annonsene dine er på Google må du legge til kolonnene under Mål for konkurransedyktighet. For søkeannonser bør du minimum legge til disse kolonnene:
Kjører du annonser i Display-nettverket må du legge til kolonnene for Display-nettverket.
Hver av disse kolonnene vil gi deg prosenttall på hvor synlig annonsene dine er. Du bør sikte så nærme 100% som mulig - hvertfall på de viktigste kampanjene.
Du kan også legge til disse kolonnene i grafen. Da kan du se hvordan synligheten din har endret seg over tid for det kan ofte være store variasjoner til og med fra dag til dag.
Det er to hovedting som bestemmer hvor ofte annonsene dine vises
Det er altså disse du må jobbe med.
Ved å øke budet på søkeordene vil du komme høyere og dermed bli mer synlig. Men det forutsetter at du har rom for det innenfor dagsbudsjettet som du har satt på kampanjen.
Har du mulighet - og det er lønnsomt for deg - bør du vurdere å bruke mer penger. Alternativt kan du ta bort noen søkeord og heller bruke like mye penger på litt færre søkeord.
Basert på kriterier som relevans får hvert søkeord et kvalitetspoeng som påvirker både plassering og kostnad.
Det betyr av hvis du greier å få bedre kvalitetspoeng så får du mer for mindre, og det vil bedre synligheten din.
Vi kan hjelpe deg med å finne ut hvor synlig du er på Google og gjøre en gratis helsesjekk av AdWords-kontoen din.