Livestream shopping er fremtidens retail, og vil fortsette å øke i 2023.
Livestream shopping er ikke nytt. I Asia har det vært populært lenge, og allerede i 2019 var det globale salget gjennom livestream shopping oppe 60 milliarder dollar. Pandemien gjorde også sitt til at flere forbrukere oppdaget denne måten å handle på, spesielt her i Europa.
Som navnet antyder, bruker livestream shopping videoinnhold på digital plattformer for å markedsføre eller selge produkter og tjenester til et live, online publikum. Den kombinerer e-handelens bekvemmelighet med det menneskelige elementet ved shopping i det virkelig liv, og skaper nye opplevelser for forbrukerne.
Livestream shopping er uredigert og føles spontant. Formatet gir mulighet for en toveis kommunikasjon, hvor publikummet kan samhandle og stille spørsmål om priser, materialer, funksjoner og størrelser med verten i sanntid, vanligvis gjennom chat eller en reaksjonsknapp. I tillegg kan du utforske produktene mer detaljert, og handle uten å forlate livesendingen.
Elektronikkjeden Power brakte stor suksess på sitt aller første live shopping-event. De solgte for hele 11 millioner kroner på 45 minutter, og på en time hadde de over 140.000 unike seere!
Ved å blande underholdning med umiddelbare kjøp, tilbys bedrifter en ny måte å skape store verdier. Shoppere kan ikke alltid forklare hvorfor, men det er noe med den interaktive kombinasjonen av menneskene, produktene og følelsen av å delta på en event, som gjør dette så uimotståelig.
Her er noen fordeler med livestream shopping:
Det er fire elementer som må på plass for å danne en overbevisende livestream shopping-event:
Bedriften kan være vertskap for en livestream fra sin egen nettside, bruke en dedikert live streaming-plattform eller en av de mange løsningene som tilbys av Facebook, TikTok og Youtube.
Hvem som helst kan i prinsippet være vertskap for et direktesendt shopping-arrangement. Men har du tilgang på noen med karisma og programlederevner, vil det hjelpe deg mye! Har dere ingen internt, vurder en influencer.
Vis frem det du selger. For de fleste er det lurt å ha med flere produkter å vise frem, for å gi kundene flere kjøpsmuligheter.
Gjør det spennende! Livestreaming av produktene dine er en fin måte å få god kontakt med kunder, men du konkurrerer med mange andre bedrifter om folks oppmerksomhet.
Både store og mindre bedrifter kan lykkes med livestream shopping. Dette er fortsatt nytt og litt ukjent for de fleste, men det begynner å komme noen erfaringer og best practices vi kan lære av. Derfor må hovedregelen være: prøv deg frem, se gjerne hva andre gjør, og ikke vær redd for å vær tidlig ute. Den som intet våger, intet vinner.
Vil du ha en samtalepartner på veien til din første live shopping-opplevelse? Kontakt oss.