E-post er en av de eldste formene for digital kommunikasjon vi har, men også en av de mest effektive digitale strategiene der ute. For nettbutikker er nyhetsbrev en kanal som gir deg direkte adgang til postkassen til potensielle kunder, hvor du kan dele nyheter, trender, tilbud og mye mer.
Selv med muligheter som sosiale medier, livechat, SEO, SEM, så er epostmarkedsføring #1 når det gjelder å treffe riktig kunde - hvorfor? Jo, fordi de som mottar har sagt seg villige til å få e-post med reklame fra deg.
I tillegg er e-poster relativt billig å sende ut. Sender du ut til folk som er interessert i det du ønsker å selge, vil også konverteringsratene ofte være veldig gode. Faktisk så gode at hvis du jobber godt med e-postene dine kan dette bli din mest lønnsomme kanal.
Hva bør du tenke på før du sender nyhetsbrevet:
- Vær menneskelig, bruk kundens navn om mulig.
- Bruk engasjerende og korte titler, men ikke overdriv.
- Hold nyhetsbrevet oversiktlig, kort og konsist.
- Bør noe A/B-testes? Her er fem tips til testing;
- Hvilken dag er best å sende på?
- Når på dagen bør den sendes?
- Forskjellige titler?
- Antall tilbud?
- Forskjellige design på nyhetsbrevet?
- Alltid inkluder “Call-to-Action” - Hva skal leseren gjøre?
- Inneholder nyhetsbrevet en verdi for leser?
Husk at kunder som har meldt seg av ditt nyhetsbrev er utrolig vanskelig å få tilbake.
Vi har derfor samlet 19 gode kampanjer du kan bruke til din e-postmarkedsføring! Vi har delt opp listen i 2 deler, hvor første del er kampanjer som fokuserer på å gi en nyhetsverdi og interessant lesestoff for mottaker, mens del 2 har fokus på tilbud.
Kampanjer som ikke trenger å inneholde rabatt
- Jul/vinter/sommer/høst/sesong-dager: Fremhev produkter som passer bra til sesongen.
- Våre mest populære/solgte produkter: Fremhev de mest populære eller bestselgende produktene. Gjerne i listeformat.
- Våre mest populære/solgte merker: Fremhev de mest populære og mestselgende merkene.
- Årets/sesongens trender: Fremhev gjeldende og kommende motetrender.
- Valentines 14. februar: Begynn 2-3 uker i forkant. Fremhev produkter som passer til stemningen
- Singles Day 11. november: Fremhev produkter som passer inn til konseptet. Ofte brukt er produkter som passer godt til en singel person, som gjør livet bedre.
- Nyheter: Introdusere nye produkter og kolleksjoner som er kommet til nettsiden.
- Påfyll av bestselgere/utsolgte varer: Dette er varer som selges ut og driver mye omsetning, og som flere kunder mest sannsynlig venter på å få kjøpt
- Forhåndsbestill kolleksjonen: Kun for medlemmer - la de forhåndsbestille kommende kolleksjon(er). Det hjelper også til å "hype" opp kolleksjonene før de faktisk kommer til salg.
- Kjøp stilen: Man viser frem stil/rom/klær med inspirasjon og forteller hvordan man kan få det slik og hvilke produkter som brukes.
Kampanjer hvor det forventes en form for rabatt
- Flash sale: Tilby rabatter i begrenset tid, som oftes ikke mer enn en eller to dager.
- Gratis frakt: Tilby gratis frakt i begrenset tid, brukes for å gi det lille ekstra til de som er usikre.
- Vi feirer x år: Feire bursdagen til bedriften med gode tilbud.
- Gratulerer med dagen til <kunde>: Tilby bursdagsrabatter til kunder. Det finnes programvare som automatiserer det.
- Helgetilbud: Tilbud som kun er tilgjengelige en spesifikk helg.
- Medlemsdager: Tilby eksklusive rabatter til medlemmer.
- Merkevaredager: Tilby et spesielt merke til en god pris.
- Ryddesalg: Selger utgående produkter til rabattert pris.
- Siste sjanse: Avsluttningen på et salg, sendes ofte ut et par dager før avslutning.
E-postmarkedsføring – Muligheten du ikke vil gå glipp av!
Det finnes flere verktøy som kan hjelpe deg med å sende ut nyhetsbrevene dine, men det trengs en strategi og velfungerende kampanjer for å lykkes.
Ved å implementere en solid e-post-markedsføringsstrategi kombinert med gode og innholdsrike kampanjer, vil kunden forbli på nyhetsbrevet, kjøpe mer og kundens livsløpsverdi øker.
Ønsker du hjelp til å starte opp eller bare hjelp i e-postmarkedsførings jungelen? Vi hjelper gjerne! Kontakt oss idag for en uforpliktende samtale.