– Vil gjøre markedsføring i sosiale medier enkelt og spennende

13.06.22


5 minutter

– Jeg har et ønske om å gjøre kundene og kollegaene mine like nysgjerrige på sosiale medier som meg, sier vår nye seniorrådgiver i sosiale medier.

Nesten 9 av 10 ledere mener at tilstedeværelse på sosiale medier gir bedriften et konkurransefortrinn. Det å synes i sosiale medier blir stadig viktigere, og det å følge med på hva som er beste praksis i sosiale medier er et must for ikke å havne bakpå.

Sosiale medier er rett og slett et eget fagfelt. Nå styrker vi teamet med Amalie Raastad, vår nye seniorrådgiver i sosiale medier.

Kreanalytisk rådgiver i sosiale medier

Amalie beskriver seg selv som kreanalytisk, en som stiller med en god miks av kreative innspill som kan bekreftes med tall. Med hennes business-bakgrunn og kreative evner ser hun frem til å skape gode resultater, både internt og eksternt. 

Hvordan havnet du i denne bransjen?

– Jeg er en skikkelig markedsføringsnerd. Helt siden jeg var liten har jeg elsket å kommunisere med andre mennesker. Jeg har alltid vært fascinert over hvordan språket treffer ulike mennesker forskjellig. På grunn av det har jeg alltid hatt et stort ønske om å jobbe med mennesker og kommunikasjon.

Tung fagbakgrunn

Amalie har studert internasjonal markedsføring på BI, internasjonal business ved Grenoble Ecole de Management, digital innholdsproduksjon ved Fagskolen Kristiania og strategisk markedsføring med spesialisering i sosiale medier ved London School of Business and Finance. Det er med andre ord ingen lettvekter vi har fått på laget!

– Kombinasjonen av studieretningene har gitt meg forretningsforståelse jeg selv mener er kjempeviktig i jobben min, samtidig som jeg kan bruke nysgjerrigheten min på å formidle budskap på ulik måte, til ulike målgrupper gjennom digital markedsføring. Jeg sitter på tung faglig kompetanse fra skolebenken. Dette kombinert med tidligere rolle som Head of Social Media i et annet digitalbyrå gjør meg godt rustet til å ta fatt på nye utfordringer og kunder i Digital Opptur, sier Amalie.

Viktig med en god velkomst når vi får ny kollega! Her blir Amalie fotografert av Stian, og på pulten ligger tøflene klare.

Sosiale medier på sitt beste

Amalie liker å finne ut hvordan sosiale medier kan utnyttes maksimalt for å skape resultater, og vil gjerne involvere kunden i prosessen. Til det trengs forskermentalitet, originalitet og haugevis med smittsom entusiasme.

Hva er din beste egenskap?

– Det må være at jeg er nysgjerrig. Nysgjerrig på å lære nye ting, nysgjerrig på å forstå hvorfor ting er som de er og nysgjerrig på å teste nye ideer der jeg kan bruke kreativiteten min fritt. For meg ligger fokuset på å gjøre markedsføring enkelt og spennende ved å bruke data til å bekrefte hva som funker og samtidig finne ut av hvorfor. 

Jeg har et ønske om å gjøre kundene og kollegaene mine like nysgjerrig på sosiale medier som meg. I møte med kunder og kolleger har jeg derfor med meg engasjement og lidenskap for faget.

Ekspertens beste tips

Hva er det beste rådet du kan gi bedrifter når det kommer til sosiale medier?

– Lær plattformene og publikummet ditt å kjenne. Hvis du har klare målgrupper er det lettere å finne ut av hvilke plattformer du kan og bør ta i bruk. Ikke bruk unødvendig tid på å lage materiell til en plattform målgruppen din ikke egentlig bruker. Ha heller fokus på å treffe målgruppen der de er, med materiell tilpasset denne plattformen. Du kan godt ha samme budskap i innholdet ditt, men mitt beste råd er å lage eget materiell for hver enkelt plattform. Ofte vil algoritmene kreditere deg for dette. Ikke bare vil det vil gi deg bedre rekkevidde, men også høyere avkastning på investeringen. 

Har du noen gode tips til å holde seg faglig oppdatert?

– Jeg har stor tro på at man lærer nye ting gjennom testing. Nysgjerrig på hvordan TikTok funker? Test det! Vurderer du å begynne med annonsering på Snapchat? Sett deg inn i plattformen. Prøv å forstå hva du selv responderer best på. Bruk ressursene du har tilgjengelig, enten om du foretrekker å se på Youtube, følge med på webinarer, lese faglitteratur eller om du er som meg - faglige blogger. Selv sjekker jeg SocialMediaToday hver morgen, og får mye gode ideer fra SmartInsights.

Fet musikk

Hva kan du bidra med hos Digital Opptur?

– Jeg tar med meg god forståelse av kundebehov og evnen til å lytte fra tidligere arbeid i kundeservice. Utdanningsløpet mitt har gitt god forretningsforståelse. Kunder vil møte mitt brennende engasjement for sosiale medier, både det organiske og det betalte. I tillegg tar jeg med meg godt humør, en haug av tips og triks og en fet office-spilleliste, smiler Amalie og fyker inn i et kundemøte.

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024