-Skolene svikter morgendagens digitale talenter

29.09.22


5 minutter

– Skolene svikter både studentene og bedriftene, mener Erik Storm, daglig leder i Digital Opptur. Utdanningen innenfor moderne markedsføring er ikke god nok ute i den virkelige verden. Derfor tar vi ansvar for opplæringen av studenter selv.

– Alle som jobber med digital markedsføring vet at dette er en bransje i konstant endring, sier Storm. Som bedrift er vi avhengig av ansatte som behersker de til enhver tid relevante verktøy, kanaler og “best practices”. Det gjelder både dem med lang erfaring, og de nyutdannede.

Den mest naturlige veien inn i en bransje er gjennom utdanning. Her bør studentene lære det viktigste de trenger for å kunne gjøre en god jobb. Dessverre er det ikke slik. Nyutdannede med bachelor- eller mastergrad i digital markedsføring har langt fra nok kunnskap:

– Mye av dagens utdanning handler om fokus på modeller og teorier, uten at studentene lærer å bruke disse i praksis i den virkelige verden. Jeg mistenker at skolene ikke kan systemer og kanaler godt nok til at studentene får den oppdaterte kunnskapen de trenger.

Tar ansvar for opplæringen selv

Vi i Digital Opptur har funnet en løsning som fungerer for oss. For tredje år på rad ansatte vi en rekke studenter som Digitale Markedsoperatører (DMO). Etter en omfattende rekruttering blir seks studenter inkludert i byråets fagmiljø for å gjennomgå en omfattende opplæring. 

Med oppdatert og praktisk kunnskap får DMO-ene anledning til å jobbe én dag i uken ute hos en bedrift. Med ekte kampanjer, ekte penger og ekte markedssjefer. I tillegg er DMO-ene fast én dag i uken hos Digital Opptur for opplæring og oppfølging.

– Målet er å skape verdens mest relevante deltidsjobb for dem som studerer digital markedsføring. Jeg skulle ønske det var unødvendig og at studentene var oppdatert mens de gikk på skolen. Men inntil det er på plass får vi gjøre jobben selv, sier Storm.

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024