Parat om DMO:  –Vi har fått et unikt innblikk og ny kunnskap om vårt digitale innhold

22.08.22


5 minutter

En fantastisk ressurs, sier kommunikasjonsleder i Parat om studenten fra Digital Opptur som har vært utplassert hos dem det siste året. Les mer om Parats erfaringer med DMO fra Digital Opptur.

DMO (Digital MarkedsOperatør) er et begrep vi “fant opp” i Digital Opptur i 2019. Kort sagt blir flinke sisteårsstudenter ansatt på deltid i Digital Opptur, og utplassert i bedrifter. Der utfører de markedsføringsoppgaver under oppfølging fra våre seniorrådgivere. 

Nå er tredje kull uteksaminert, og bedriftene som får “låne” studentene våre skryter av opplegget. Her får vi høre mer fra en av årets DMO-bedrifter; arbeidstakerorganisasjonen Parat.

Blir bedre på digitalt innhold med DMO

I skoleåret 2021-2022 har Susanne Johansen Nygaard jobbet i som digital markedsoperatør (DMO) for Parat to dager i uken. 

– Kombinert med oppfølgingen både hun og vi får fra seniorrådgiverne i Digital Opptur, har arbeidet hennes totalt sett gitt oss en fantastisk mulighet til å bli enda bedre på digitalt innhold, sier Trygve Bergsland, leder for kommunikasjonsavdelingen i Parat.

Mer enn gode resultater

Bergsland gir uttrykk for at det å ha en DMO er en stor ressurs for teamet i det daglige arbeidet. En DMO tilfører kunnskap og energi, og bringer inn siste nytt faglig sett, ettersom de fortsatt studerer. 

Hvilke oppgaver har Susanne gjort hos dere?

– Susanne har i hovedsak drevet annonseringen på sosiale medier og Google, der Susanne er en stor ressurs i vårt arbeid med annonsering på digitale flater. Hun gir oss ikke bare gode resultater gjennom annonseringen, men tilfører også meg og de andre i avdelingen aktuell kunnskap om feltet.

Hva har dere lært av dette? 

– Vi kan fort «gro fast» i våre egne oppfatninger av hvordan vi som fagorganisasjon blir sett utenfra. Susanne har kontinuerlig kommet med gode innspill til innholdet vi produserer og hvordan vi formulerer budskapene våre. Hun gir oss også gode råd på hvordan vi kan nå enda bedre ut til målgruppene våre, sier Bergsland.

Et unikt innblikk i annonser og organisk trafikk

Et fast innslag i Susannes arbeid har vært ukentlige rapporteringer av resultater og fremdrift på kampanjer, annonser og organisk trafikk. 

– Susannes arbeid med rapportering og analyser har gitt oss et unikt innblikk i hvilke prioriteringer og tiltak vi bør iverksette for å optimalisere kommunikasjonen vår til eksisterende- og potensielt nye medlemmer. Hun har vært og er en viktig ressurs. Vi ser at både våre og Susannes ferdigheter utvikles godt av løsningen med utplassering av DMO ute i virksomheten, mener Bergsland.

Viderefører avtalen om DMO

Digital Opptur har ansatt 6 DMO-er for skoleåret 2022-2023.

Både Digital Opptur og Parat er så fornøyde med året som har gått, at avtalen skal videreføres: Fra høsten 2022 kommer derfor en av de nye DMO-ene til nettopp Parat for å bryne seg på markedsføringsoppgaver. 

Og hva med Susanne? Jo, hun er ansatt på fulltid i Digital Opptur og skal blant annet stå for opplæringen av neste års DMO i Parat.
Vil du lese mer om DMO-ordningen? Se her.

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024