Hva er forskjellen på å jobbe som markedsfører i en bedrift versus i et byrå? Vi spurte vår ferskeste kollega Martin, som har erfaring med begge deler.
Etter å ha jobbet flere år med digital markedsføring innad i bedrifter er det klart at man har gjort seg litt tanker om hvordan det er å jobbe i byrå. Ved flere anledninger har vi vært i tett samarbeid med flinke performance-byråer. Jeg har alltid lurt på hvordan det er å sitte på andre siden av møteskjermen ved de faste statusmøtene.
Nå som jeg har jobbet i Digital Opptur noen måneder har jeg gjort meg noen tanker, og vil beskrive mine erfaringer så langt.
Først av alt vil jeg debunke er en fordom jeg vet at jeg selv har hatt, og som mange kanskje har mot byråbransjen generelt. Det er ideen om et miljø med spisse albuer og høyt konkurranseinnstinkt. Så langt har det faktisk vist seg å være det motsatte. Ja, hverdagene er mer hektiske og man jobber mer mot klokken for å skape resultater. Men det oppleves mindre stressende når man har et sterkt støtteapparat rundt seg hvor alle heier hverandre frem.
En situasjon mange markedsførere kan kjenne seg igjen når de jobber inhouse, er at man må være komfortabel med å ta på seg flere hatter. Etter hvert nok til å starte en kolleksjon. Du skal være analytikeren, utvikleren, SoMe-spesialisten, videografen, regissøren, økonomen, kampanjeansvarlig, SEO-wizen ... Listen er lang. Man blir raskt en “jack of all trades” uten å føle at man strekker heeelt til på alle områder.
Som spesialist innenfor et byrå får man derimot mye tid til å nerde på ett fagfelt. Man kan se hvordan verktøyene kan anvendes i ulike bransjer. Ofte er det krevende, men også ekstremt givende når det løsner. Her byr hver uke på overraskelser. Du kan ende opp i møter med alle slags selskaper, fra barnemat, tilhengerfester, advokatfirma, musikk eller betongarbeid. Variasjonen gjør det spesielt viktig å være lære- og endringsvillig.
En annen ting jeg har merket stor forskjell på er tilgangen til kunnskap. Gjennom felleschattene våre holder man seg oppdatert på bransjenyheter døgnet rundt, bare timer etter at nyhetene er annonsert. Det medfører også ofte faglige drøftinger for å se hvilke kunder som kan dra nytte av de nyeste funksjonene. Dette faller seg naturlig siden det er nettopp kunnskap som er vårt melk og brød.
Gjennom erfaring fra både inhouse- og byråarbeid har jeg innsett hvor heldig jeg er som har et så anvendelig yrke. Her kan man finne sin plass, enten man er av den analytiske eller kreative typen. Inhouse-rollen ga meg sjansen til å utforske bredden og oppnå en helhetlig forståelse av markedsføringens mange fasetter, mens byrålivet gir muligheten til å spesialisere seg og dykke dypt ned i det området man brenner mest for.
Vil du lese mer om arbeidsplassen Digital Opptur? Sjekk artikkelen vår om å jobbe fra hvor man vil her.