Om den gangen bikkja til Stian nesten ødela et årsverk

08.07.22


5 minutter

Vi snakker alltid varmt om hvordan man skaffer kunder gjennom digital markedsføring. Men det er en annen ingrediens som også kan gi deg gode resultater, og den ingrediensen skal vi fortelle om nå.

Det var en tirsdag i juni. Digital Opptur hadde jobbet over en lengre periode med å sikre en avtale med en stor kunde. Faktisk så stor at det tilsvarte en potensiell nyansettelse. Alle kundene våre er VIPs, men dette var en slik som får deg til å rydde kalenderen, sjekke mail på en søndag og krysse fingrene for at det blir en deal.  

Svette hender

Vi hadde gjort det bra. Vi hadde vært gjennom både pitchrunde 1, 2 og 3, og nå skulle vi til slutt ha et digitalt møte med en viktig stakeholder. En amerikansk toppsjef. En Fortune 500-fyr. Han skulle avgjøre om vi var gode nok til å få oppdraget. 

Et velvalgt team av eksperter i Digital Opptur hadde logget seg på hver sin Mac, litt svette i hendene og forberedt på å snakke fag – på engelsk – i halvannen time. 

Erik skulle snakke om digital strategi, Joakim skulle snakke om annonsering. Stian skulle snakke om tekniske løsninger. 

Klokken var 19.00 sharp. 

Amerikaneren logget på. Vi hilste høflig på business-engelsk. Angret kanskje litt på at vi ikke hadde tatt på slips. Dette var en seriøs og konservativ type. Kunnskapsrik og skjerpet. En sånn personlighet som gjør at du retter deg opp i ryggen.

Det var bare ett lite problem. Stian var ikke pålogget.

Hvor er Stian?

Erik satt på kontoret i Oslo, Joakim satt i Drammen. Men de tenkte omtrent det samme: Hvor %#”/?% ble det av Stian?

Men det var ikke så mye å gjøre med situasjonen. Vi måtte starte møtet minus én mann.

Klokken 19.07 ser vi at en passe forfjamset Stian kobler seg opp og rigger seg til på hjemmekontoret. 

Det blir et kort “Hi” før den (nå) berømte setningen: “Sorry, my dog just had to take a shit”, kommer fra kamerabildet til Stian. 

Erik og Joakim tenker nok ikke over dette (for det er jo Stian) men så kommer vi på at det det sitter en “over dammen” som kanskje ikke liker dette. 

Blir vi tatt for å være en gjeng med useriøse tullebukker?

Men før vi vet ordet av det hører vi den høyeste latteren vi har hørt på en zoomsamtale siden covid 19 startet. Møtet var satt.

Stian fikk fortalt at malteseren Milo hadde holdt på å gjøre fra seg inne på teppet rett før møtet skulle til å starte. Derfor måtte de bare ut en tur.

Resten av møtet gikk som planlagt. Amerikaneren grillet oss rutinert, og vi svarte etter beste evne. Vi fikk vist kunnskaper om innholdsmarkedsføring, salgstrakter, søkemotoroptimalisering, Google Ads og sosiale medier. 

Fortune 500-fyren var vanskelig å lese. Kom det til å bli et ja eller nei? 

Slik gikk det

Dagen etter, eller natten for å være mer presis, fikk vi en e-post:

Dagen etter sendte vi tilbudet som etter et par dager ble akseptert på vegne av kunden. Vi hadde altså landet oppdraget og kunne feire årets største kunde.

Hva tar vi med oss videre?

Vi fikk bekreftet et prinsipp den junidagen. Uansett hvor stor, liten, viktig eller proff kunden er: Vær deg selv - alltid! 

Vi er tross alt mennesker alle sammen. Du kan være deg selv, med slips og business-engelsk eller hettegenser og en masete malteser, og likevel bli tatt seriøst som fagperson. 

Og du - derfor trenger du både en kløktig annonseplan og smart teknisk oppsett, og et menneskelig budskap med originalt innhold som folk liker. Vi hjelper deg gjerne med alt! 😉

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024