Ida Pettersen har startet i Digital Opptur som senior rådgiver og bidrar inn med verdifull kunnskap og erfaring fra både Gyldendal i Norge og et dansk start-up selskap.
Min viktigste oppgave blir å sørge for at våre kunder blir fulgt nøye opp på sine kampanjer og prosjekter vi har sammen. Her er det viktig at god kommunikasjon er på plass.
Min oppgave blir da å lytte til kunden, og sørge for at vi kan møte deres behov.
- Vi må også lytte til hva det er kunden vil oppnå. Det å virkelig forstå dette, og så iverksette og rådgi tiltak deretter.
Jeg synes det er veldig gøy å jobbe i Digital Opptur. Jeg får jobbe med forskjellige kunder og prosjekter, en variasjon jeg liker veldig godt. Samtidig blir jeg utfordret både av kunder og kollegaer så jeg føler at jeg utvikler meg faglig også.
Jeg synes også det er utrolig viktig å ha gode kollegaer rundt meg, og det har jeg virkelig fått her i Digital Opptur!
Hvis det ikke er gjort, kartlegg kundereisen. For markedsføring handler om å tilby rett produkt eller tjeneste til rett person til rett tid i rett kontekst. Og da er det veldig viktig å forstå hvor i kundereisen personen er for at man skal klare å nå dem med riktig budskap.
Hvis du vil at en potensiell kunde skal kjøpe produktet ditt, må du sørge for at personen kjenner til deg. Lag innhold som er tilpasset de forskjellige stegene i kundereisen, og tilpass dette de ulike kanalene du kommuniserer på.
Og en ting til, husk å teste og måle. Hvis vi ikke måler effekten av det vi gjør, hvordan kan vi da vite at det funker… Eller ikke funker? Og ikke minst, hvordan kan vi lære av det vi gjør?
For det første, Kina er et super-fascinerende land! Veldig mye spennende som skjer i den digitale verden og ting utvikler seg utrolig fort. Kineserne er veldig hyggelig og imøtekommende, de byr på spennende kultur og god mat.
Men en ting jeg føler vi kan lære av Kina, og som vi lærte da vi var der, er at fokus skal være på KUNDEN! Hva er det kunden trenger og vil ha…? Og på hvilken måte? Lag en kundereise som er sømløs for kunden. Hvis innholdet ditt da er bra nok, så vil dette til sutt føre til lojale kunder.
I Kina er fokuset på “fortjente” kunder. De har færre muligheter til å kjøpe seg visninger og plasseringer, så de er helt avhengig av å lage godt innhold som sprer seg fordi de faktisk treffer riktig.
Der mener jeg vi har noe å lære. Vi er for opptatt av å sluttsummen. Men før vi ser på sluttsummen, så må vi se på hele kundereisen, ikke bare det siste steget (dette kommer hvis stegene før er godt gjennomført).
Et spennende eksempel her er hvilke målinger vi gjør, og hvilke målinger Kina gjør, for å si om innholdet de har delt er bra eller ikke. På en video vil vi i Norge si at det er viktig med et høyt antall visninger.
I Kina er det antall engasjerte følgere som er viktig. Igjen, hvis antall engasjerte følgere er høyt, vil jo videoen spre seg, og innholdet blir vist flere ganger også. Så det blir på en måte premien, men den får man ikke uten å levere godt innhold til lojale, engasjerte følgere!