Case: Energima – Synlighet og employer branding

Femdobling i antall visninger på Facebook og tredobling i antall følgere på LinkedIn er noen av resultatene for Energima det siste året. Vi elsker å se kunder lykkes!

Energima Gruppen er et av landets ledende energirådgivningsselskaper. De har hatt en imponerende vekst siden etableringen i 2003, og har ambisjoner om massiv utvikling i årene fremover.

Da vi begynte å jobbe sammen i 2023, ønsket Energima drahjelp til å tiltrekke seg mer arbeidskraft og bli mer synlig overfor samarbeidspartnere og kunder.

Uten egen markedsavdeling var det naturlig å samarbeide med et byrå. Vi har bistått med blant annet annonsering i søkemotor, organisk innhold i sosiale medier og on-page SEO. Alt henger sammen, men i denne artikkelen skal vi se på resultatene i sosiale medier det siste året.

Vil bli bransjens beste arbeidsplass

Energima Gruppen består av mange små og større selskaper over hele landet. I sosiale medier har vi jobbet for å vise bredden både faglig og geografisk. Et av målene har vært å vise frem arbeidsplassene og arbeidsmiljøet.

– Energima har et mål om å være bransjens mest attraktive arbeidsplass. For å få til dette jobber vi på HR tett med både ledere og ansatte, og vi har stort fokus på å skape et trygt, godt og utviklende arbeidsmiljø. Vi skal få med oss de aller beste folka, og for å få til dette har vi de siste årene også jobbet mer med employer branding. Her har Digital Opptur vært gode støttespillere, sier HR- rådgiver i Energima Gruppen, Marit Anzjøn Haeselich.

Finne det riktige innholdet

Det har vært viktig å finne den riktige måten å kommunisere på. Vi ville få frem menneskene, uten at det skulle gå på bekostning av faglighet.

For å passe på at innholdet har en rød tråd og leverer på målsettingene, startet vi med innholdsstrategi. Vi definerte blant annet innholdskategorier, kanalstrategi, tone of voice og hashtags. Videre har vi utviklet en publiseringsplan som oppdateres kontinuerlig. 

Fordi både Energima og Digital Opptur har tilgang på arbeidsdokumentene, har vi fått en fin flyt i jobben. Og når ting går ekstra bra, feirer vi det i chatrommet:

Her er resultatene 🚀

Tallene for LinkedIn siste 12 måneder:

  • 276 % økning i antall følgere
  • 68 % økning i unike besøkende
  • 68 % økning i sidevisninger
  • 50 % økning i kommentarer

Tallene for Facebook siste 12 måneder:

  • 550 % økning i sidevisninger
  • 391 % økning i visninger av innlegg
  • 71 % økning i følgere
  • 67 % økning i likerklikk

– Vi hører fra kunder og samarbeidspartnere at vi har blitt mye mer synlige. Det er viktig for oss når vi skal bygge merkevarekjennskap i en vekstfase. Pilene peker oppover, og nå er utfordringen å holde trykket oppe. Det skal vi klare. Vi er superfornøyde med samarbeidet, sier salgssjef i Energima Gruppen, Torry Einan. 

Fra isbading til solceller

Hva forteller man om på sosiale medier for å få resultater verdt å feire? I Energimas tilfelle er det iallfall nok historier å ta av. Vi har konsentrert oss om: 

  1. Deling av faglig innhold og info fra selskapene
  2. Å få frem det festlige, kompetente og inkluderende arbeidsmiljøet
  3. Synliggjøring av de mange sponsorobjektene som gjenspeiler selskapets verdisyn

Vi har tatt med følgerne på alt fra kollegial isbading til sykkelturer, og fortalt om alt fra smart energistyring til solceller. En suksessfaktor har vært at de ansatte har vært flinke til å dele av sin kunnskap og dokumentere aktiviteter.

Collage med bilder fra Energimas sosiale medier. Bilde fra sykkeltur, bilde fra arbeidsplass ute, bilde av trainee, bilde fra sommerfest

Energima har vært en fest å jobbe med det siste året, og vi gleder oss til å fortsette å skape resultater sammen. De ansatte har stilt opp med alt fra faglig input til private bilder, og innholdet hadde ikke fungert uten innsatsen de har lagt ned.

Vil du vite mer om hvordan vi kan hjelpe deg med innholdsstrategi og organisk innhold i sosiale medier? Kontakt oss.  

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024