Derfor er søkeordsanalyser en sentral del av arbeidet med SEO

En god søkeordsanalyse kan være avgjørende for å gjøre et godt arbeid med søkemotoroptimalisering (SEO). Søkeordanalysen gir deg bl.a. oversikt over hva potensielle kunder søker etter, hvor mye de søker etter det og hvor tøff konkurransen er på et gitt søkeord.

Men hva er egentlig en søkeordsanalyse? Og hvorfor er en god søkeordsanalyse ofte en essensiel del av arbeidet med SEO? I dette blogginnlegget gir vi deg svar på disse spørsmålene, i tillegg til en innføring i hvordan du går frem for å lage en fullverdig søkeordsanalyse.

Hva er en søkeordsanalyse?

Valg av riktig søkeord kan være avgjørende for å skape gode resultater og for å rangere best mulig i søkemotorene. Bruker du feil søkeord på nettsiden kan du nemlig gå glipp av verdifull trafikk. En søkeordsanalyse er viktig for å forstå hva potensielle kunder søker etter, i tillegg til hvordan de søker etter produktene eller tjenestene du og bedriften din tilbyr.

Kort sagt så kan en søkeordsanalyse hjelpe deg på veien med å finne riktige ord, bygge struktur, få idéer til nytt innhold samt optimalisering av eksisterende innhold.

En god søkeordsanalyse kan bidra til at du...:

  • Blir bedre kjent med målgruppen din
  • Finner svar på hvor stort potensiale nettsiden har i søkemotorer i dag, samt kunne forbedre
  • Kan utforme innholdsstrategi om temaer dine kunder bryr seg om
  • Enklere kan identifisere hvor potensielle feil ligger og hva du kan gjøre for å rette disse feilene

Feil bruk av begreper og bruk av begreper som er vanlig i bransjen, men ikke for kundene, er typiske feiltrinn vi ser hos overraskende mange bedrifter. 

Noen konkrete eksempler på dette er bedrifter som bruker fagspråk og “tung” terminologi på nettsidene sine når de skal nå ut til kunder utenfor bransjen (typisk B2C). En søkeordsanalyse kan bidra til at man kan forhindre slike feiltrinn, i tillegg til å generere søkemotortrafikk.

Hva er SEO?

SEO (søkemotoroptimalisering) handler om optimalisering av nettsider for at de skal rangere best mulig i søkemotorer. Det dreier seg i korte trekk om å finne det beste og mest relevante innholdet for brukeren og forstå brukeren sin intensjon bak søket.

Det er flere faktorer som avgjør rangeringen til en nettside i søkemotoren. Søkemotoren vektlegger blant annet…

  • Innholdet på siden
  • Det tekniske
  • Hastigheten til siden
  • Hvilke søkeord som brukes
  • Brukervennlighet
  • Mobilvennlighet
  • Relevans
  • Inngående og utgående lenker
  • Struktur

Å ha relevant og optimalisert innhold er en betydelig del av arbeidet med SEO. For å finne det mest relevante innholdet for brukeren er det vanlig å gjøre en søkeordsanalyse. Og slik kommer du i gang med å lage en søkeordsanalyse!

Slik lager du en søkeordsanalyse

Steg 1: Hva er de rette søkeordene for bedriften min?

For å finne søkeord som er relevant for den aktuelle bedriften kan det være fint å begynne med og tenke over hvilke tjenester bedriften tilbyr og begrense seg til dette.

Det finnes flere ulike teknikker man kan bruke for å komme frem til søkeord...

  • Eget hode
  • Analyser bedriften. Hvilke tjenester og kategorier ligger på nettsiden?
  • Gjøre research
  • Se på konkurrenter
  • Gjøre internsøk
  • Kundeservice. Hva lurer folk på?
  • Benytt ulike verktøy for søkeord

Hva er viktig å tenke på når du samler sammen søkeord?

  • Tenk søkefraser og ikke kun ord
  • Avdekk hvilke temaer som er viktige for brukerne (søkeord, volum, intensjon). Hva er det folk egentlig lurer på?
  • Avdekk hvilke temaer som er viktige for bedriften (relevans, konkurranse). Kan man lage bedre innhold som svarer enda bedre på søkerens intensjon enn det som eksisterer i dag?

Etter du har brukt de små grå, kommer du sannsynligvis frem til noen kategorier eller kjerneprodukter som beskriver eller oppsummerer bedriften din. 

La oss si at den fiktive bedriften Møbelkongen AS selger møbler på nett innenfor kategoriene sofaer, bord, hyller og senger. Disse kategoriene vil dermed være et godt utgangspunkt når man skal begynne og samle sammen søkeord.

Steg 2: Sjekk verktøy for å hente flere søkeord

Neste steg blir å benytte seg av ulike verktøy for å hente flere søkeord. Det finnes utallig med verktøy for å gjøre dette – både gratisversjoner samt verktøy som koster penger.

Her er det noen eksempler på verktøy som kan benyttes for å samle sammen søkeord:

  • Keywordtool.io
  • Keyword Planner
  • Keyword Planner i Google Ads
  • Keywoord shitter
  • Google Trends
  • Ahrefs
  • Ubersuggest
  • SemRush
  • Moz
  • Answerthepublic

Answerthepublic er et supert verktøy for å kartlegge hva kundene egentlig lurer på. Her er verktøyet benyttet for å finne ut hva nordmenn lurer på rundt søkeordet «sofa»:

Skjermdump fra AnswerThePublic.com

Google Search Console kan brukes til å identifisere hvilke søkeord kundene har brukt for å komme inn på siden.

Søkeordplanleggeren i Google Ads er et veldig nyttig verktøy for å finne søkeordene som potensielle kunder bruker. Dette verktøyet gir deg innsikt i søkevolum, i tillegg til forslag til andre relevante søkeord og søkefraser (synonymer). Legg inn ett eller flere søkeord i Søkeordsplanleggeren, for eksempel "Sofaer", i Møbelkongen AS sitt tilfelle. Verktøyet gir forslag til ulike varianter av søkeordet eller søkeord og fraser som er relatert til temaet, e.g. «sittegruppe» og «salong». 

Vi anbefaler å gjøre en god jobb med å samle inn synonymer til de viktigste kategoriene. Dette kan gi deg verdifull informasjon, og dersom du gjør en grundig jobb med å samle inn søkeord kan du identifisere skjulte ord og skatter i form av ord og setninger med kjøpshensikt. For Møbelkongen AS kan det for eksempel være svært verdifullt å orientere seg om hva folk faktisk søker etter når de skal ha nytt bord i stua. Stuebord? Sofabord? Eller salongbord? På Google Trends kan man også gjøre enkle analyser av den slags. I dette eksempelet sammenlignes interessen rundt søkeordene stuebord, sofabord, salongbord og bord stue de 12 siste månedene, og her ser ser vi at flest nordmenn  har brukt søketermen sofabord.

Skjermdump fra Google Trends: Søk etter sofabord, stuebord, bord stue og bord til stue de de siste 12 måneder i Norge.

Steg 3: Eksporter dataen til regneark

Nå som vi har samlet sammen nok søkeord, blir neste steg å finne ut hvor mange som søker etter de ulike søkeordene.

Dette kan man finne ut av ved å legge inn søkeordene og eksportere det til Excel eller Google Docs.

En søkeordsanalyse kan gjerne inneholde...

  • Søkeord
  • Trendutvikling
  • Konkurranse
  • Konkurranse-indeks
  • Totalt søkevolum
  • Gjennomsnittlig søk per måned
  • Antall søk hver måned

Søkeordsplanleggeren til Google Ads kan brukes til å eksportere all dataen man har samlet inn til et regneark slik at man kan få en oversikt over søkevolum og andre historiske tall. Her er det et eksempel på en søkeordsanlayse for Møbelkongen AS.  

Søkeordene som det er flest søk månedlige søk i kategorien "sofa" er sofa (33.100 søk) og sofabord (18.100 søk).

For og enkelt se hvilke måneder det er mest eller minst søk etter et spesifikt søkeord har vi også valgt å bruke funksjonen betinget formatering basert på cellens verdi. Her får vi tydelig markert de månedene med mest søk i grønn og minst søk i rødt, og ser vi klart og tydelig at det er flest søk etter sofa i november (40.500 søk) og minst søk i februar (22.200 søk).

Kontakt oss for videre veiledning til hvordan man kan sortere og analysere en søkeordsanalyse.

Steg 4: Grupper søkeordene tematisk

For å gjøre søkeordsanalysen så oversiktlig som overhodet mulig kan det være en god idé å gruppere søkeordene tematisk. Finn ut hvilke ord som er relatert til hverandre og sorter deretter søkeordene i ulike temaer – kanskje oppdager vi noen undergrupper i søkeordene?

I søkeordsanalysen for Møbelringen AS er søkeordene sortert ut ifra de ulike produktgruppene som tilbys, i tillegg til en egen gruppe for spørreord og spørsmål.

Steg 5: Utforsk relaterte søkeord og søkefraser

Før man tar i bruk de ulike søkeordene kan det være fornuftig å gjøre seg noen orienteringer rundt hva som dukker opp på Google.

Finn frem relevante søkeord og søkefraser for en bedriften og gjør et søk for å orientere deg om hvilke nettsider som rangerer høyest på de ulike søkeordene, samt om det dukker opp mange annonser og snippets. Dette vil gi deg en pekepinn på hvor vanskelig det kan være å rangere på de ulike søkeordene og frasene.

Hvordan kan man bruke søkeordsanalysen?

Ved hjelp av funnene i søkeordsanalysen, kan Møbelkongen AS se hvilke søkeord som kan gi verdi. Ordene kan inkluderes på relevante landingssider for å øke synligheten organisk, til å lage en innholdsstrategi som omfatter temaene, og til å lage tydelig og nyttig innhold.
 

Når søkeord og volum for søkeordene er kartlagt, må du velge ut hvilke søkeord en side skal optimaliseres for. Normalt velger man ett hovednøkkelord, for eksempel "sofabord", for én side. 

Søkeordsanalysen kan brukes til å...

  • Bygge struktur
  • Lage nytt innhold
  • Optimalisere eksisterende innhold
  • Gi svar på det brukeren lurer på. Grupper søkeordene som henger tett sammen, og lag innhold som gir gode svar på det brukeren lurer på
  • Inspirasjon til fremtidige kampanjer og annonser

Søkeord(ene) som Møbelkongen AS velger ut som nøkkelord, burde inkluderes flere steder på siden. For eksempel så kan de inkluderes i:

  • Tittel
  • URL
  • Meta-beskrivelser
  • Innledninger
  • H1 og undertitler (H2, H3, H4….)

Når du skal jobbe med meta titler og meta beskrivelser på nettsiden din anbefaler vi å bruke SEO-verktøyet WebSpec. Det gir deg rask og gode muligheter til å jobbe med bl.a on-page SEO.

Det er ingen fasitsvar på hvordan enn søkeordsanalyse skal utføres. Det eneste som er sikkert er at en grundig søkeordsanalyse kan bidra til at du får svar på hva folk faktisk søker etter (fortid), i tillegg til inspirasjon til fremtidig innhold (fremtid). 

Lurer du på hvordan du skal komme i gang med søkemotoroptimalisering? Vi hjelper deg gjerne!

Kontakt oss i dag for en uforpliktende prat. 

Skrevet av: Tilde Dysthe Bilek & Iver Vattøy

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024