Hvordan får du displayannonsene dine til å bli superrelevante for leseren, slik at du ikke sløser penger? Kobler kan være løsningen.
Har du noen gang lest en artikkel på nett og samtidig sett en annonse som var så treffende med tanke på innholdet du nettopp leste at du nesten ikke kunne tro det var mulig? Da er sannsynligheten stor for at det er en annonse fra annonseplattformen Kobler du har har sett.
For ikke lenge siden (og noen gjør det til skrekk og gru ennå) var det helt normalt å bruke store deler av mediebudsjettet sitt på displayannonser hos store tilbydere som Schibsted, Google og Amedia. Man var opptatt å vise annonsene sine til så mange som mulig, så ofte som mulig. Man hadde kanskje en tanke om hvilke nettsteder man ville være synlig på, men reflekterte lite over konteksten - altså hvilket innhold annonsene ble plassert sammen med.
For å være ærlig tror jeg de fleste annonsørene egentlig ikke brydde seg om det. Det som sto i hodet på dem var eksponeringer, eksponeringer, eksponeringer og litt mer eksponeringer. Det er jo branding ..?
For tenk deg at du leser en artikkel om at Liverpool har utsiktene for å blir vinner av Premier League i 2022/2023 og samtidig får servert en annonse for Libresses nye tamponger ... Misforstå meg rett, tampongene kan være verdens beste, men jeg tror ikke du vier en tanke til en annonse som ikke har noen sammenheng med artikkelen du leser.
Med Kobler slipper du dette. Her plasseres annonsene dine sømløst i artikler som har den konteksten du ønsker - det er det vi kaller kontekstuell annonsering. La oss ta eksempelet over. Vi har lest oss gjennom artikkelen der Liverpool vinner Premier League. Midt i avsnittet ser vi en annonse for en aktør som selger “Rimelige fotballturer til Anfield for serieavslutningen 2023”. Treffende, ikke sant?
Annonsen føles plutselig som en del av artikkelen. Sannsynligheten for at annonsøren har nådd riktig målgruppe er større enn om det ble brukt tusenvis av kroner i generelle displayannonser uten tanke på hva annonsene ble satt i sammenheng med.
Men med remarketing kan du vel treffe godt uavhengig av hva artikkelen handler om, lurer du kanskje?
Det enkle svaret vil for mange være ja, men vi i Digital Opptur mener at svaret ikke er så lett. God digital markedsføring spiller på følelser. En displayannonse plassert på måfå kun for eksponeringens skyld vil svært sjelden treffe kunden emosjonelt. Da vil du ikke få konverteringer, klikk eller i det hele tatt noen merkevarebyggende effekt av pengene du har brukt.
Du har kanskje fått med deg at en del bedrifter stiller seg skeptiske til digital annonsering på grunn av personvernhensyn? Da kan Kobler være verdt å ta en titt på. Der trenger du ingen personopplysninger om leseren - rett og slett fordi annonsen din vises i sammenheng med stikkord i selve artikkelen.
Hvis du velger at annonsen din skal vises i forbindelse med fotball - da vises den bare i artikler om fotball. Dermed blir annonsen din relevant for leserne uten at du trenger å hente inn opplysninger om dem.
Hos oss er Kobler en naturlig del av publiseringsplanen i mange tilfeller. Vi har sett god effekt av å bruke denne plattformen både i always on-kampanjer og i mer avgrensede kampanjer.
Vi kan si mye mer om hvordan Kobler kan inngå i strategien din. Er du nysgjerrig på om dette er noe for deg? Ta kontakt, så tar vi en prat.