Hva er SEM og hvorfor er det viktig?

15.02.23


5 minutter

Du har sikkert snublet over begrepet SEM. Men hva betyr det? I dette innlegget vil du lære hva SEM er og hvordan dette kan være en avgjørende faktor for den digitale synligheten og konkurransedyktigheten til bedrifter. 

Hva er SEM

SEM er en forkortelse for søkemotormarkedsføring (Search Engine Marketing), også ofte kalt betalt søk. Det er en form for digital markedsføring som øker synligheten på nett. God SEM kan hjelpe deg med å danke ut konkurrenter. I motsetning til SEO, som gjelder organiske søk, omhandler SEM promotering av nettsider eller produktsider gjennom betalte annonser. 

I et marked med høy konkurranse kan det være avgjørende for bedriften å havne øverst på Googles søkeresultater. Da gjør du det enkelt for kundene å velge deg. Man vil helst unngå å havne på side 2+ i et Googlesøk!

De tre viktigste SEM-verktøyene

Hovedsakelig er det tre verktøy som går igjen i SEM: 

Google Ads

Google Ads er et effektivt verktøy for annonsering, samtidig som det viser hvordan nettsidene presterer. Her kan du finne enormt mye informasjon om nettsidene dine samlet på ett sted. Knyttet til SEM kan man eksempelvis få oversikt over hvor mange klikk ulike kampanjer har fått, kostnader og fluktfrekvenser på disse, feilmeldinger og mest brukte søkeord.

Google keyword planner 

Google Keyword Planner finner du inne på Google Ads ved å klikke på verktøy → søkeordplanleggeren. Legg inn søkefraser som er relevante for organisasjonen, så kan du finne ut blant annet hvordan de presterer, få innsikt i hvor høy konkurranse det er på hver søkefrase, og få forslag til relaterte fraser å teste. Du kan også eksportere resultatene dine over i et dokument og sortere dem slik at du ser hvilke søkefraser det er mest lønnsomt å skape innhold ut ifra. 

Google product feed

Disse blir ofte kalt Google Shopping Ads, og gjør at bedrifter kan vise frem produktene de tilbyr direkte i søkeresultatet på Google med tittel, bilde og pris. Ved å sette opp produktfeed i Google Merchant Center og linke denne til din Google Ads-konto, vil du enkelt kunne sette opp Google shopping-annonser til produktene dine. Disse dukker opp øverst i et Googlesøk, og kan også vises i f.eks. artikler.
Håper du nå har lært hva SEM er og hvorfor det er viktig. Hvis du lurer på noe eller vil ha hjelp med SEM, ikke nøl med å kontakte oss! 

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024