Google dropper AdWords og DoubleClick når de slår sammen og endrer navn på en rekke av sine annonseplattformer. Her gir vi deg oppsummeringen av endringene og hva det betyr for deg.
Det har gått rykter den siste tiden i performance-miljøet i inn- og utland om at det skulle komme en stor nyhet. I dag sprakk nyheten; Google introduserer tre nye markedsføringsprodukter, Google Ads, Google Marketing Platform og Google Ad Manager.
Det er snart 18 år siden Google lanserte Google AdWords som ga annonsører muligheten til å bli synlig i søkemotoren for brukere som var på utkikk etter produkter eller tjenester som bedriften solgte. Dette var starten på en enorm suksess for Google og inntektene til Google fra annonser er enorme.
Nå døpes plattformen om til Google Ads og det skal blant annet komme en ny kampanjetype - Smart campaigns - som skal gjøre det enklere for annonsører å komme igang. Denne er rettet mot små og mellomstore bedrifter som enkelt skal kunne starte kampanjer.
Smart Campaigns er startet å bli tilgjengelig i USA og skal bli tilgjengelig i resten av verden innen slutten av 2018. Flere nyheter og detaljer rundt endringen skal komme gjennom sommeren.
Her kan du se en video om Smart campaign:
Den andre store nyheten er at Google gjør det enklere for store annonsører til å planlegge, måle og optimalisere programmatiske mediekjøp og brukeradferd på ett sted. DoubleClick og Google Analytics 360 blir ett produkt og døpes om til Google Marketing Platform.
Det blir også lansert Display & Video 360 som samler funksjonalitet fra DoubleClick Bid Manager, Campaign Manager, Studio og Audience Center.
Den siste nyheten var at Googles programmatiske programvarer, DoubleClick for Publishers og DoubleClick Ad Exchange døpes om til Google Ad Manager. Her skal publisister og innholdssider kunne jobbe enklere og smartere.
I løpet av de neste månedene vil Google Ads, Google Marketing Platform og Google Ad Manager bli rullet ut og erstatte dagens systemer. Gjennom sommeren skal det komme flere detaljer om plattformene og funksjonaliteten som ligger i hver av de.
Meld deg på nyhetsbrev og få de ferskeste nyhetene direkte til din email eller kontakt oss for en prat om strategi eller muligheter.