Forbered deg til Black Friday 2022, vær så snill

13.09.22


5 minutter

Vår sosiale medier-rådgiver Amalie Raastad guider deg gjennom forberedelsene til Black Friday. Hennes hovedbudskap er enkelt: Prepp i god tid!

Svart fredag. Black Friday. Startskuddet for julehandelen. Maniske shopping-tendenser og høyt trykk i de fleste nettbutikker. Årets største handledag nærmer seg med stormskritt og du bør allerede nå legge en plan på hvordan du kan sikre kundenes oppmerksomhet - og størst andel av lommeboka.

Viktigste periode i året å være digitalt synlig

Om man ser på omsetning er det kun julehandel som kan sammenlignes med Black Friday. Virke antok at nordmenn ville handle for svimlende 3,3 milliarder kroner under Black Friday i fjor, og det blir nok ikke lavere i år. Med andre ord er det ikke nå du bør ha fokus på å kutte annonsekostnader og digital tilstedeværelse.

Årets happening finner sted fredag 25. november og det er på tide å sikre at nettbutikken når sitt fulle potensiale. Digital tilstedeværelse bidrar til at potensielle kunder finner frem til nettsiden. En god innholdsstrategi kombinert med et brukervennlig design har mye å si for om kunden faktisk velger å handle av deg eller ikke.

Det er dags for å finne frem notatboka, pennen og leselysten. Her er mine 4 beste tips til årets Black Friday.

Trenger du mer tips, triks og inspirasjon kan jeg nesten garantere deg at du vil få mye ut av både nyhetsbrevet og bloggarkivet vårt. Ikke gi deg! Research er bra, kunnskap gjør godt for kropp og sjel, og gode kampanjer gjør godt for årsbudsjettet. Hang in there!

1: Vær tidlig ute. Begynn i dag!

Jeg vet, tacky første tips, men om ikke du har satt deg ned og tygget på de gode ideene ennå, bør du starte. NÅ. Om du skal klare å henge med, å opprettholde konkurransefortrinnet og for å ikke snakke om å overleve i det hele tatt. Synlighet er key. Ved at du allerede nå vet hva du skal gjøre og hva du trenger for å få det til, øker du sannsynligheten for å gjennomføre med glans. 

2: Planlegg alt. Og da mener jeg ABSOLUTT ALT

Om du er som meg, elsker du å planlegge. Det skal være enkelt og gøy, og ikke minst motiverende å sette seg mål, for deretter å nå dem. Om du legger en klar plan på forhånd er det mye lettere for deg å forbedre den underveis. I tillegg får du oppleve gleden av måloppnåelse, og det er lite som slår følelsen av suksess. Det er også lønnsomt, for både deg og bedriften din.

Hva du ønsker å oppnå med markedsføringen din, og hvordan du ønsker at nettsiden skal fremstå for forbrukeren er alfa og omega når vi snakker om suksess. Spesielt på Black Friday og under Black Week. Vi mennesker har tendenser til å foretrekke de nettbutikkene vi allerede kjenner til. Derfor bør du legge opp til at også de som ikke er så gode på nett og data kan bruke nettsiden din - helt uten problemer - win for dem, win for deg.

Lag en detaljert markeds- og SoMe-plan som tar for seg det du vil få frem før, underveis og etter Black Friday, legg opp til temaer eller produkter du vil vise, og link til materiell. Bestem deg på forhånd for:

  • hva du skal bruke i budsjett (det er nemlig relativt dyrt å kjempe om annonseplassen under hele Black Week, men det peaker selvsagt på fredagen, bruk pengene dine riktig!)
  • hvilke plattformer du tenker er mest relevant
  • når på døgnet du skal poste
  • hvilke dager publikum engasjerer seg mest
  • og sist, men ikke minst: kos deg med planleggingen. Det er egentlig ganske gøy.  

3: Har du en Black Friday-strategi? Det burde du ha. Punktum. Utropstegn!

Det å ha en egen strategi til noe så stort som Black Friday er med på å sikre at alle markedsaktivitetene dine i perioden gir verdi og resultater. Finnes det noe verre enn å føle man kaster penga ut av vinduet?

Annonseringen din bør fokusere på å lede potensielle kunder til nettbutikken din, og den bør være utarbeidet på en måte som gjør det både lettvint og greit å fullføre kjøpet. Og om ikke, smeller du til med en "Har du glemt noe?"-remarketing-annonse, en kode som gir gratis frakt eller en rabattkode på neste kjøp. Bruk tid på å skape en relasjon mellom deg og kundene dine, inspirer dem og øk kjøpslysten. Også bør du gi dem relevante tilbud. Så vil de handle mer. Igjen. Og igjen. Og igjen. 

Innholdet du lager må trekke til seg oppmerksomhet hvis du ønsker å skille deg ut fra mengden. Det er faktisk det som kan utgjøre forskjellen mellom din bedrift og lokalbutikken i Ørsta, som nettopp har begynt å sende ting i posten. 

Så kan du ha resten av året i bakhodet når du planlegger kampanjen. Still deg selv følgende spørsmål:

Trafikk på nettsiden: Hvem besøker siden vår, hvor mange er der og fra hvilken kilde? Kan vi bruke denne dataen til å finne ut hvem vi skal rette oss mot?

Salg: Hvor mye av salget kommer fra annonser, organisk aktivitet og fra nettet? Hvis majoriteten av salg kommer fra organiske innlegg, vet du at det bør ta opp en stor klunk av tiden din under Black Week. Kommer det fra betalt annonsering bør du legge inn støtet også under salgsperioden. Bear in mind at det er dyrere å annonsere under Black Week og spesielt på Black Friday på grunn av høy konkurranse. Det betyr dog ikke at du er doomed. Du må bare ha en ❤️ plan ❤️.

Sosiale medier: Hvor mange konverteringer har vi? Hvor kommer de fra? Hvilke plattformer gir verdi og hvor befinner målgruppa vår seg? 

4: Skap engasjement. Seriøst. Det er så viktig. Og den potensielle avkastningen er enorm. 

Snakk til forbrukerne dine slik du vil de skal snakke til deg. Med det mener jeg at annonsene dine, budskapet ditt, innholdet og planen bør være tilpasset målgruppa di. Sett opp et kampanjeløp som byr på overraskelser, der du gir små hint, eller en forsmak på det virkelig store som kommer. Da vil folk generelt være mer oppmerksomme på deg når den store dagen omsider er her. 

Nå - er du litt klokere? 

Jeg håper det. Om ikke er vi i Digital Opptur kun et tastetrykk unna. Lurer du på noe - send oss en mail. Føler du deg fit for fight - kjør på. 

Lykke til! 

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024