Shopping-kampanjer er en veldig viktig kampanjetype for nettbutikker som gjør det mulig å vise frem relevante produkter uten at søkeren først må klikke på en annonse. Tidligere har dette kun vært tilgjengelig i søkemotoren Google, men nå kan vi endelig sette det opp på Microsoft Ads slik at de blir synlig også på Bing!
Microsoft Ads shopping-kampanjer har vært tilgjengelig i flere andre land en stund, men ikke kommet til Norge før i slutten av mai 2021. Vi har selvfølgelig testet.
En shopping-kampanje gjør det mulig å vise produkter relatert til et søk, direkte i søkeresultatet. Disse produkt-annonsene gjør det enkelt for forbrukeren å finne frem til ønsket produkt og få rask oversikt over viktige produktattributter, uten å måtte klikke seg inn via en søkeannonse.
For å sette opp en shopping-kampanje i Microsoft Ads må du først sette opp en butikk i Microsoft Merchant Center. Når denne er godkjent må du legge til en feed som inneholder alle nettbutikkens varer - enten ved å laste den opp manuelt, via en URL eller ved å importere den fra Google Ads.
Fordi shopping-kampanjer enda er nytt i Norge har det vært noen utfordringer med import av feed fra Google Merchant Center, men dette er noe Microsoft jobber med å forbedre.
Når feeden er lastet opp og produktene er godkjent, kan du sette opp en shopping-kampanje i kontoen. Du kan kjøre både smart-kampanjer og standard shopping-kampanjer.
Hvis du allerede kjører shopping-kampanjer i Google Ads har du allerede en feed du kan laste opp - noe som gjør det enklere å komme i gang med shopping i Microsoft Ads også. Men, vær obs på at det er noen ulike krav til feeden, og at det kan være produkter som ikke blir godkjente i Microsoft Ads selv om de er godkjente i Google Merchant Center. Som hos Google finner du en diagnostikk som gir deg oversikt over antall godkjente og avviste produkter.
I likhet med de andre annonsene i Microsoft Ads ser vi stor forskjell i søkevolumet sammenlignet med Google, men det betyr ikke at det ikke gjøres relevante søk. Og synlighet i disse relevante søkene er fortsatt viktig, og kan gi deg både klikk og konverteringer.
Hvis du ikke er overbevist om at annonsering på Microsoft Bing er noe du bør teste anbefaler vi at du leser vårt innlegg om 5 gode grunner til å annonsere på Microsoft Ads.
En fordel med å være tidlig ute med å teste shopping-kampanjer i Microsoft Ads er at det hittil ikke er veldig mange konkurrenter - noe som kan gi deg mer synlighet i søkeresultatene til en lavere kostnad.
Fra shopping-kampanjene vi har satt opp hittil har vi generert både trafikk og inntekter - hvor de fleste av kampanjene har en kostnad per klikk som er mye lavere enn på Google.
Selv om det fortsatt er funksjoner som ikke fungerer optimalt og som bør forbedres, ser vi ingen grunn til å ikke skulle teste dette allerede nå - spesielt hvis du allerede har en shoppingfeed.
Vi gleder oss til å fortsette testingen, og til å se hvordan disse kampanjene utvikler seg fremover.
Ønsker du hjelp med annonsering på Microsoft Ads eller lurer du på noe angående shopping-kampanjer? Ta kontakt med oss i dag, så hjelper vi deg.