Affiliate annonsering er kjennetegnet med at annonsøren betaler og affiliaten får betalt først når det skjer et salg eller lead.
Det betyr at du som annonsør kun betaler når du tjener penger.
I tillegg kommer det kostnader til å lage annonser og materiell, samt administrering og optimalisering.
Kostnad pr Salg
Kostnad pr salg (CPS) eller kostnad pr acquisition (CPA) er mest vanlig for nettbutikker og andre som selger noe på nettsidene sine.
Normalt er det enten et fast beløp eller en prosent av salget.
For eksempel kan en affiliate ha skrevet en anbefaling om et produkt du selger. Går brukeren videre fra nettsiden til affiliaten og kjøper noe hos deg får affiliaten en belønning for det gjennomførte salget.
Kostnad pr Lead
Kostnad pr lead (CPL) brukes av nettsider og annonsører som ikke selger noe, men som ønsker at brukere skal fylle ut et skjema eller ta kontakt med de.
For eksempel kan en bedrift som selger solskjerming og markiser ønske at folk fyller ut et skjema om befaring. Hvert innsendte skjema vil da være et lead.