Mål i digital markedsføring

Mål og KPIer gjør det mye lettere å oppnå det du ønsker og ikke minst kunne måle og analysere hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Her får du vite mer om hvordan vi tenker rundt det å sette mål.
Å sette gode mål og KPIer er for mange noe av det vanskeligste, men vi ser jevnlig hvordan det å starte med å sette målene gjør resten av arbeidet mye lettere.

Start med å stille deg de vanskelige spørsmålene og konkretiser hva du ønsker å oppnå. Deretter bør det konkretiseres ned i målbare KPIer.

KPI står for Key Performance Indicators og er kvantitative mål som det er mulig å telle eller måle f.eks. i Google Analytics.

Hva er et godt mål?

Gode mål i digital markedsføring tilfører bedriften en verdi og sier noe om hvordan driften går i selskapet.

Noen kampanjer eller aktiviteter skal få brukeren til å se en video eller laste ned en brosjyre. Andre aktiviteter skal få deg til å melde deg på et nyhetsbrev eller fylle ut et kontaktskjema. Har du nettbutikk må du måle hvor mye du selger.

Sidevisninger, tid på siden, klikk på en annonse og følgere på Facebook er normalt ikke gode mål. Det sier lite om hvor bra det går.

Ambisjoner og visjoner

Bedrifter har ofte både visjoner og ambisjoner. Noen skal bli best i verden, mens andre skal vinne priser eller doble antall kunder.

Uansett hva du sikter mot så vil det hjelpe å bryte ned ambisjonene dine i konkrete mål og KPI-er (Key Performance Indicator, nøkkeltallsindikatorer). Med flere mindre delmål vil det være lettere å måle tiltak og kampanjer for å se hvordan de samlet påvirker de store målene.

Mål og KPI-er en viktig del av en digital strategi for å konkretisere hvilke kanaler du skal være tilstede i og med hvilket budskap og budsjett.

Sette verdi på mål

Hva er det verdt for deg at en potensiell kunde tar kontakt? Hvor mye er det verdt at noen melder seg på nyhetsbrevet ditt?

Hvis du greier å sette en verdi på målene dine slik at du får en verdi per konvertering, åpner det opp for flere spennende muligheter. og gjør at vi kan begynne å regne på lønnsomheten.

Når vi vet hvor mye vi tjener og hvor mye det har kostet får vi informasjon rundt lønnsomhet som kan brukes i videre optimalisering og rapportering.

Lurer du på noe?


    På utkikk etter lesestoff?

    Meld deg på vårt nyhetsbrev
     
    Alle rettigheter reservert 2024