Innholdsmarkedsføring er norsk begrep for Content Marketing eller Inbound Marketing som handler om å tiltrekke seg brukere og kunder gjennom å produsere godt innhold. Vi kan hjelpe deg med både planlegge og gjennomføre innholdsmarkedsføring.
Innholdsmarkedsføring er - som det høres ut som - markedsføring gjennom produksjon av innhold som er så godt og attraktivt at det tiltrekker seg brukere.
Etterhvert som søkemotoroptimalisering (SEO) har utviklet seg har innholdsmarkedsføring blitt en sentral del av dette. Men ren innholdsmarkedsføring inkluderer også ofte bøker, guider, maler eller annet som du lar brukere laste ned mot å få vite hvem de er slik at du kan kontakte de senere.
Innholdsmarkedsføring oppleves ofte som mindre påtrengende enn tradisjonell markedsføring som dytter budskap og tilbud på deg uten at du har bedt om det.
Det er også viktig å bruke de riktig ordene. Det skjer ofte at kundene dine bruker andre ord og begreper enn de faguttrykkene som dere bruker internt, og her finnes det mange eksempler på at det er store forskjeller på ord som i utgangspunktet betyr det samme. Ved å gjøre en søkeordsanalyse kan vi hjelpe dere med å finne ut hvor mange som bruker de ulike uttrykkene og hva som er smart å bruke.
Innholdsmarkedsføring kan gjøres i ulikt omfang og grunnleggende oppsett bør inkluderes i planene og arbeidet til alle digitale selskaper.
De mer omfattende planene og investeringene i innholdsmarkedsføring gjøres ofte av selskaper som har evnen til å tiltrekke seg et stort antall relevante brukere og kunder. Dette gjøres gjennom å svare på spørsmål og tilby innhold av god kvalitet.
Dette kan klassisk være selskaper innen sport, dagligvare, regnskap, reiser eller bank/finans.
Kostnaden for innholdsmarkedsføring vil variere ofte ganske mye. Først og fremst så er det utgangspunktet, tempo på fremdrift og kapasitet til å produsere innhold som avgjør hvor mye dette koster.
Ofte må det investeres i starten for å bygge opp godt innhold, men dette vil kunne gi verdi i lang tid hvis det vedlikeholdes på riktig måte.
Kostnaden påvirkes også av hvor mye du skal gjøre selv, eller om du skal bruke tiden din på det du er best på og få hjelp av andre til å produsere innhold.
Det er ingen tvil om at du kjenner ditt eget selskapet og din bransje best. Det betyr at du bør være aktivt med på innholdet som skal produseres.
Men alle detaljer rundt produksjon, implementering, sporing og optimalisering kan være fornuftig å få hjelp til.
Balansen mellom hvem som skal gjøre hva er noe vi hjelper deg med.
Trenger du hjelp med innholdsmarkedsføring eller har noen spørsmål er det bare å kontakte oss her