Google forenkler sporing med ny tagg

16.08.22


5 minutter

Datamåling og sporing er grunnmuren i digital markedsføring. Etter mange år med måling på relativ lik metode kommer Google nå med en ny og sentralisert sporing som skal gjøre det enklere for både annonsører og markedsførere. Her går vi gjennom hva som er nytt og hvordan dette påvirker deg.

Nøyaktig måling av data bygger på at sporingen som er satt opp er implementert korrekt, noe som gjør det lettere å dokumentere resultater og nå ut til din målgruppe. Nøyaktig måling av brukere bygger oppunder GDPR og det Google kaller “consent mode”. Ved å sette opp en nøyaktig sporing får du mer kontroll over data som sendes videre til første- og tredjepartsleverandører (Google).

Sentralisert tagging gir bedre sporing i Google

Med en sentralisert tagging samler Google all sporing i ett dashboard. Slik blir det enklere og raskere for deg å sette opp og vedlikeholde sporing.

Nå lanserer Google en global tag som bygger på eksisterende gtag.js-implementering. Hvis du bruker Google Tag Manager (GTM) merker du ingenting til denne endringen, siden GTM allerede er bygget på gtag.js-teknologien. Eksisterende gtag.js-implementeringer fortsetter å fungere og blir automatisk gjort om til den nye taggen.

Annonsører med flere forekomster av gtag.js kan nå kombinere disse taggene og administrere innstillingene sine på tag-skjermen i Google Ads og Google Analytics. 

Siden det blir enklere å sette opp tagging for hele nettstedet og kombinere eller gjenbruke tagger, kan du ha flere sporede sider med konsistent konfigurasjon. Slik kan du få bedre målinger, og dermed bedre kundeinnsikt.

Du kan også administrere brukertilganger til tag-innstillingene dine på tvers av produkter på ett dedikert sted. Disse innstillingene finner du blant annet i Google Ads.

Enklere og raskere oppsett

Googles nye tagg letter brukeropplevelsen og minsker tiden du bruker på sporing.

I løpet av de kommende månedene kan du bruke den eksisterende Google-tag-installasjonen din når du konfigurerer et annet Google-produkt eller -konto, eller oppretter nye konverteringshandlinger.

Google har forenklet komplekse arbeidsflyter for et enkel og rask oppsett som fungerer på tvers av Google Ads og Google Analytics, i. Grensesnittet er det samme som før. Du vil også kunne sette opp tag via blant annet Wix, HubSpot og Squarespace.

Selv om dette gjør at sporingen blir enklere å administrere er det fortsatt viktig at du setter det opp riktig slik at du får inn korrekte tall. Hvis du ønsker hjelp med sporing eller datainnsamling er det bare å kontakte oss her for en hyggelig prat.

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024