La oss begynne med å si at, nei, konverteringene dine har ikke blitt borte. La oss forklare hvorfor og hvordan du kan gjenskape konverteringsrapporten i GA4.
21. mars startet Google en gradvis utrulling av det nye navnet “viktige hendelser”. Nå har det kommet til nesten alle Google Analytics 4-kontoer. Viktige hendelser er rett og slett bare et nytt navn for de hendelsene den enkelte bedrift ser på som viktig for bedriften. Det kan være innsendte kontaktskjemaer, påmelding til nyhetsbrev eller andre hendelser.
Hvorfor har Google endret navnet? Er ikke dette bare forvirrende for alle som bruker GA4? Ja, det syntes vi og, men Google har en tanke bak navneskiftet. Det er nemlig for å bedre kunne skille en konvertering i Google Ads (for ja, i Google Ads heter det fortsatt konverteringer) fra en viktig hendelse i Google Analytics. De 2 forskjellige plattformene måler og attribuerer forskjellig. Derfor oppstår det ofte forskjeller i tallene som rapporteres. Og siden de før het det samme var det lett å bli forvirret rundt dette, hvertfall ifølge Google selv.
Så over til det neste spørsmålet. Hvorfor er rapporten som viste antallet konverteringer borte nå som det har skiftet navn til viktige hendelser? Vi ønsker fortsatt raskt å kunne få en oversikt over de viktigste hendelsene våre. Svaret har vi dessverre ikke, antageligvis er det bare en feil fra Google og rapporten dukker opp igjen i løpet av uker eller måneder (man vet aldri med Google). Men frykt ikke, det er mulig å gjenskape den!
Trenger du hjelp med din Google Analytics 4 eller annen analyse? Ta kontakt med oss her!