5 ting å huske på i Google Analytics 4 (GA4)

03.10.24


5 minutter

Når du oppretter et nytt Google Analytics 4-område er det en del innstillinger du bør ta en titt på før du starter med selve datainnsamlingen. Vi har samlet 5 tips for hvordan du kan gjøre ditt Google Analytics 4-område etter best practice.

1: Data Retention

Data retention er hvor lenge du sparer på “rådata” som kan brukes i Utforsk-rapportene. Utforsk-rapportene kan brukes til å gå enda mer i detalj enn de vanlige standard-rapportene. De kan også tilpasses og endres på etter eget ønske.

Slik endrer du Data retention-perioden i ditt område:

Naviger til ditt Google Analytics 4-området. Trykk på tannhjulet nede i venstre hjørne. Velg deretter “Innsamling og redigering av data” og velg “Oppbevaring av data”. Endre fra 2 til 14 måneder under hendelsesdata og brukerdata.

2: Ekskluder intern trafikk

Det er viktig å ha et riktig datagrunnlag når du skal ta beslutninger for din bedrift. Da er det spesielt viktig å kunne ekskludere trafikken som dine ansatte selv står for. De ansatte bruker gjerne nettsiden på en helt annen måte enn kundene dine.

Slik ekskluderer du intern trafikk:

Igjen navigerer du til tannhjulet nede i venstre hjørnet og velger “Datastrømmer” under “Innsamling og redigering av data”.

Velg deretter datastrømmen som du vil filtrere.

Under “Google Tag” velger du “Konfigurer taginnstillinger:

Under “Innstillinger” velger du “Vis flere” og deretter “Definer intern trafikk”:

Velg deretter et informativt navn. F.eks “Bedrift Hovedkontor” og fyll inn “internal” under “traffic_type”-verdi. Og deretter skriv inn IP-adressene som skal filtreres ut.

Trykk lagre oppe i høyre hjørnet.

Naviger deg tilbake til tannhjulet og “Innsamling og redigering av data” og velg deretter “Datafiltre”.

Trykk deretter “Opprett nytt filter” og velg “Intern trafikk”. Fyll inn navn, filteroperatør og skriv inn “internal” under “Traffic_type”.

Endre filterstatus til Aktiv og trykk “Opprett” i høyre hjørnet.

Filteret er nå aktivt og filtrerer ut all trafikk fra valgte IP-adresser.

3: Antall datastrømmer

Har du flere nettsider er det kanskje logisk å tenke at man trenger 1 datastrøm per nettside. Men det kommer helt an på hvordan nettsidene spiller sammen. Er nettsidene en del av hverandre hvor kundereisen beveger seg på tvers av domenet bør du ha 1 datastrøm.

Er det derimot 2 nettsider som ikke deler kundereise, men du vil fortsatt se all dataen under ett, bør du sette opp 2 datastrømmer. 1 for hver nettside.

4: Unwanted referrals (Uønskede henvisninger)

Uønskede henvisninger er en funksjon som lar oss ignorere henviser fra spesifikke sider.

Eksempelvis hvis kundereisen går gjennom paypal.com for betaling ønsker vi å ekskludere paypal.com slik at denne ikke dukker opp som henviser til trafikk.

Det gjør du slik:

Igjen navigerer du til tannhjulet nede i venstre hjørnet og velger “Datastrømmer” under “Innsamling og redigering av data”. Velg deretter datastrømmen som du vil ekskludere. Under “Google Tag” velger du “Konfigurer tag innstillinger". Under “Innstillinger” velger du “Vis flere” og deretter “Før opp uønskede henvisninger”.

5: Ikke send egendefinerte dimensjoner med høyt antall unike verdier

For at dette skal gi mening må vi snakke raskt om høy kardinalitet. Kardinalitet betyr antallet unike verdier. Et eksempel på lav kardinalitet er Enhetskategori som kun har fire verdier: Mobil, Nettbrett, PC eller Smart TV, mens et eksempel på høy kardinalitet er bruker-ID (hver eneste bruker har en unik ID).

Hvorfor er dette et problem, tenker du kanskje? Når du sender inn et høyt antall unike verdier i en egendefinert dimensjon vil Google Analytics begynne å gruppere opp verdiene i en rad som heter (Other). Det gjør at all dataen samles under samme verdi og vi kan ikke lenger se dataen korrekt.

Det vil se slik ut når det begynner å bli et problem. Google Analytics begynner å gjøre dette når det samles inn flere enn 500 unike verdier i en egendefinert dimensjon:

Trenger du hjelp med å sette opp GA4 etter best practice? Ta kontakt med oss i dag, så hjelper vi deg med å få kontroll over dine data!

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024