Organisk aktivitet og annonsering i sommerferien er en undervurdert gullgruve som du bør utnytte. Her er sjekklisten som gir deg fin flyt i sosiale medier gjennom ferieukene.
Det er tid for å bytte ut jobbantrekk med badetøy. Reisen til kontoret byttes ut med strand og sol. Jobb byttes ut med familietid og ferie. Ferieplanleggingen er i boks, men det er noen ting du bør ta tak i før du lukker PC-en og setter varslene på feriemodus.
Som markedsfører bør du nemlig merke deg sommeren som en fin tid for markedsføring. Men – som med alt annet er det en del ting du bør vurdere før du kjører på.
Satser du på å selge skiklær, snøskuffer eller vinterjakker er nok ikke sommeren det beste tidspunktet å annonsere på, men det betyr ikke at du bør stoppe med det organiske. Om du selger sommerkjoler, solbriller og badeleker er juni, juli og halve august ypperlige tidspunkt å nå ut til målgruppa di med både organisk innhold og annonser.
Skap deg en oversikt over produktene dine, og vurder om annonsering i sommermånedene er lønnsomt for deg. Med mindre fokuset er veldig vinterpreget, er svaret som regel ja. 😉
Annonserte du i fjor sommer? I så fall kan du sjekke statistikken og se hvor lønnsomt det var. Hvis det ikke ga mye verdi, prøv å finne ut hvorfor. Kan det være innholdet som ikke fungerte, eller for lavt budsjett? Hvis fjorårets annonser derimot ga verdi, finn ut hva som fungerte og optimaliser for enda mer suksess i år.
Om du ikke har kjørt annonser før kan du sjekke kjøpshistorikken til kundene dine. Hvor mange kjøp ble foretatt i den gjeldende perioden? Det gir deg en baseline som det er interessant å komme tilbake til senere for sammenligning.
Hvis du velger å skru av annonsene eller gjøre vesentlige kutt i budsjett, ha i bakhodet at det kan resultere i høyere synlighet for konkurrentene dine. Ikke kast bort muligheten på å nå ut til målgruppa di på sommeren. I juli og august har de som regel mer tid til å se innholdet ditt. Du kan sette et lavere budsjett i denne perioden, men utnytt uansett muligheten til å ha fokus på synlighet, slik at forbrukere som leter etter tjenestene eller produktene dine faktisk finner dem.
Nå – har du bestemt deg? Hang tight, her kommer vår sjekkliste du bør sjekke ut før du tar sommerferie:
Sommerferie og late dager betyr mer fritid og mer scrolling for mange av oss. For bedrifter er derfor sommeren en gyllen mulighet til å nå ut til en ellers travel målgruppe, ofte ved hjelp av lavere budsjetter. Engasjer brukerne og publikum gjennom sosiale medier, søk-kampanjer og artikler. Legg litt ekstra i innholdsproduksjonen i forkant, så kan du selv ta ferie mens kanalene dine lever i beste velgående.
La annonsering og aktivitet på sommeren være en del av din markedsføringsstrategi. Ikke sett alt på pause fordi du tror målgruppen din ikke kommer til å engasjere seg. Hold dem varme, oppdaterte og informerte. Fortsett å bygge en lojal målgruppe, beholde de kundene du har og nå ut til nye. Bruk tiden som ofte er rolig til å bygge opp spenningen til høsten og vinterens nyheter og lanseringer, slik at du allerede har en sterk tilstedeværelse når høsten melder sin ankomst. Den kommer raskere enn du tror. 🙂
Folk på ferie er ofte på farten. Tenk over hvor du selv tilbringer tid når du ikke er på jobb. Mange velger å legge igjen PC-en hjemme, til fordel for mobile enheter som telefon og nettbrett. Sørg for at alt innholdet ditt ser bra ut på alle enheter, og at nettsidene dine er enkle å navigere i fra mobil. For eksempel fungerer en restaurantmeny mye bedre som en landingsside enn i et bilde man må zoome ut med fingrene.
Bruk tid på å planlegge og klargjøre alt av innlegg som skal ut mens du er borte. Eller: Deleger jobben til noen som er på jobb mens du selv har fri. Sett av tid til å gjennomgå planene dine med personen som er ansvarlig for å poste, slik at du hindrer misforståelser. Plattformer som Snapchat, Instagram, Facebook og Canva godkjenner forhåndspublisering av innhold. Husk også å sørge for at noen følger med på - og besvarer - spørsmål og kommentarer.
Sett et festlig, annerledes eller feriepreget uttrykk på nettsiden din. Dette gjør brukerne enda mer engasjert. Ofte vil et godt og annerledes design gjøre at besøkende bruker mer tid på siden din. La landingssidene vekke oppmerksomhet, tilfør emosjonelle elementer i CTA, topp- og bunntekst og la publikum utforske siden med entusiasme for det uventede. Å dekorere nettstedet ditt med sommerglede forsterker forbindelsen med kundene og opprettholder kundeforholdet når høsten kommer.
Så – for å oppsummere. Skal du la sosiale medier og nettsider seile sin egen sjø i sommer? NEI. Ikke fremstå som "STENGT I FERIEN", snarere tvert imot.
Tenk at et flertall av publikum fortsetter å ha en internettforbindelse fra smarttelefonene og nettbrettene mens de nyter dagene på stranden eller på fjellet.
Benytt deg av denne muligheten. Dra nytte av den magiske ferieatmosfæren for å tiltrekke nye kunder, øke salget og promotere virksomheten din! Trenger du flere innspill eller hjelp til å realisere gode kampanjer? Ta kontakt med oss.