Vi har alle sett feilmeldingen: “Kontoen du prøver å logge inn med er ikke en Google-konto”, eller oss som byrå: “Brukeren du prøver å invitere har ikke en Google-konto”.
Vi benytter Google sine tjenester som Analytics, Tag Manager og Google Ads må ha en Google-konto. Alle kan registrere seg for en gratis konto, eller en Gmail konto. Du får da en @gmail.com adresse. Dette er en personlig konto, og bør ikke benyttes i jobbsammenhenger.
Men hva skal du da bruke for å få tilgang til Google sine systemer?
Når du har laget en konto på Google Analytics eller Google Ads for bedriften så må du som kjent bruke en Google-bruker. Men bruker du en bruker med @gmail.com så vil det være en personlig bruker og det kan også skape problemer for deg om kontoen skulle bli stengt eller du mangler tilgang.
Om du har registrert en generisk @gmail-konto på plattformene vil du ikke ha like mange mulighet for å få tilgang til plattformen om du blir stengt ute av kontoen.
Hvis du benytter en @dittdomene.no som bruker, vil du derimot kunne vise til at du er juridisk eier av kontoen i Google Ads, Analytics mm og kunne gjenopprette tilgang.
Det er enkelt å sette opp en Google-konto med ditt domene.
Som eier av kontoene er det viktig at du har tilgang, og muligheten til å få tilgang om det skulle være nødvendig.
Vi kan ikke gjenta sterkt nok at du bør være administrator på din egen konto for å bevare kontroll. Skulle du ha noen spørsmål om digital markedsføring eller Google sine tjenester er det bare å ta kontakt med oss for en prat.