Consent mode er kort forklart en samtykkeløsning som er utviklet av Google; for Google sine plattformer og tjenester. Den hjelper nettsider og brukere med å styre hva som skal spores og legger til et lag i Global Site Tag eller Tag Manager før potensiell sporing aktiveres. Samtykke blir ikke automatisk sendt til gtag eller Tag Manager, og må settes opp på nettsiden.
Google Consent Mode tillater deg å justere hvordan Google tags oppfører seg; basert på om brukerne på siden godkjenner eller avviser å bli sporet. Man bør alltid spørre etter samtykke for sporing.
Dette handler om GDPR og ePR regelverket som har trådt i kraft. Videre verdsetter vi som annonsører og selgere av privatlivet til våre kunder. Dette gjør også at man blir mer “gjennomsiktig” ovenfor brukerne.
Man kan sende indikatorer om en bruker har samtykket til sporing eller ikke. Dette gjøres normalt sett via en samtykke-dialog. Google sine tags vil dynamisk justere seg basert på denne informasjonen.
Google Consent Mode støtter følgende plattformer for å inndrive dynamisk og aktivt samtykke:
Så lenge du via nettsiden din samler inn informasjon som defineres som personopplysninger så må dette gjøres i tråd med regelverket inkludert GDPR.
IP-adresser blir definert som personopplysninger og derfor må de aller fleste nettsteder be om samtykke til cookies som samler inn dette.
Kravet til samtykke for at det skal være innenfor reglene er
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (NKOM) har presisert hvordan du kan oppfylle krav til samtykke her.
Når du har implementert Consent Mode vil den justere oppførselen til flere typer “pings”.
Et ping er en pakke med data som sendes mellom klienten (f.eks. din nettleser) og server (Google Tag Manager / Global Tag) som inneholder informasjon og data som benyttes til sporing.
Basert på samtykket, vil Tag Manager i vårt tilfelle justere pingsene eller “hitsene” som blir gjort av sporingen (taggene).
Man kan implementere samtykke modus via global site tag eller Google Tag Manager. Vi anbefaler sistnevnte.
Det er flere samtykker i Google Tag Manager i dag, og dette vil kunne endre seg fremover.
For oss vil vi i hovedsak kun fokusere på følgende typer.
Samtykke type | Beskrivelse |
ad_storage | Tillater lagring (cookies) relatert til annonsering. |
analytics_storage | Tillater lagring (cookies) relatert til analyseverktøy og f.eks. innhenting av økt data. |
functionality_storage | Tillater lagring relatert til funksjoner på en nettside eller en app. |
personalization_storage | Tillater lagring relatert til personaliseringsalternativer. F.eks. video-anbefalinger. |
security_storage | Tillater lagring relatert til sikkerhet, slik som autentisering, bedrageri og annen brukerbeskyttelse. |
For å sette opp Google Consent Mode må du ha
Start med å velge hvilken måte du ønsker å implementere det på. Vi vil ta for oss implementering gjennom Google Tag Manager, ettersom det er vår anbefalte måte å implementere de fleste tags og sporingsverktøy.
Verifiser at samtykkedialogen på nettsiden din benytter seg av aktivt samtykke. Med dette menes at bruker selv kan velge hvilken type sporing de tillater.
Vi benytter Expli.city på vår side som har støtte for dette. Du kan benytte hvilken som helst. Husk å sjekke at det er støtte for Consent Mode.
Når du er sikker på at alt på nettsiden er klart for å innhente samtykke av brukerne, logger du deg inn i Google Tag Manager og legger til en ny variabel som innhenter granted / denied fra nettsiden.
I vårt tilfelle benytter vi oss av nettlerenes innebygde “local storage”, men du kan også benytte førsteparts cookies.
Om du følger innlegget og benytter deg av Expli.city, slipper du å sette opp to “Tilpasset Javascript”-variabler, og kan hoppe over dette steget.
Sett opp variablene; “ad_storage” og en for “analytics_storage”. Koden vi vil legge inn i variabel vil se slik ut:
(lag en tilsvarende variabel, men bytt ut “ad_storage” med “analytics_storage”)
Om du har en cookie widget som støtter Datalag (Data Layer Variable) vil vi anbefale å benytte det. Dette gjøres ved å sette opp en egendefinert DLV i Tag Manager.
I vårt tilfelle vil vi lete etter variablene “ad_storage” og “analytics_storage” i DLV-hendelsen som heter “gtm_consent”. Her vil vi motta “granted” om bruker har godkjent sporing, eller “denied” om de ikke har samtykket til å spore de. Expli.city har denne muligheten.
Videre setter du opp en tag som heter “Consent Mode”, vi benytter en av Simo Ahva.
Det finnes også egne maler for noen av samtykkedialogene som finnes på markedet. Finn den beste løsningen som passer for deg og din nettside.
Du blir så bedt om å sette opp variablene for samtykke. De kan settes statisk eller dynamisk, men ettersom Norden nå er underlagt GDPR & ePR regelverket fra EU, har vi ikke lov til å sette dette statisk. Det må gjøres dynamisk, via et aktivt samtykke.
Vi vil benytte variablene vi satte opp tidligere. Merk at navnet vil variere basert på hva du lagret de som.
Du har nå lagt inn Consent Mode i Google Tag Manager. Du kan verifisere dette ved å
Oversikten grupperer taggene inn i to kategorier:
Om du ser at det er noen tagger som ikke er konfigurert kan du gjøre følgende:
Gratulerer! Du har nå lært deg det grunnleggende du burde vite om Google Consent Mode, og hvordan man setter dette opp i Google Tag Manager.
Grunnen til dette er at en bruker nå må ta et aktivt valg til om de ønsker å spores, eller ei. De som da ønsker å bli sporet vil i større grad være åpen for videre markedsføring rettet mot dem. Eksempel på dette er remarketing.
Skulle du ha spørsmål eller trenger hjelp med dette eller lignende oppsett, er det bare å kontakte oss for en hyggelig prat!