Lurer du på hvordan bruke Twitter som annonsekanal for å nå ut til potensielle kunder? Her er noen tips på ulike strategier på Twitter, enten du skal lansere noe nytt, knytte deg opp mot noe dagsaktuelt eller bygge omdømme.
De fleste av oss er kjent med Facebook, Instagram, Snapchat og LinkedIn som kanaler for å holde kontakt med venner og bekjente, i tillegg til at annonser dukker opp i nyhetsstrømmen.
Selv om Twitter ikke er det største sosiale mediet, er det likevel potensiale for å nå ut med kontekstuelle budskap til deres 1,13 millioner brukere i Norge. Hele 59 % av brukerne er menn og 41 % kvinner, blant disse så bruker hele 31 % tjenesten daglig og 25 % bruker den ukentlig*.
Twitter brukes i stor grad til å snakke om, diskutere og mene noe om det som skjer akkurat nå i Norge og resten av verden.
Populære temaer er blant annet sport (e-sport, fotball, ski), politikk, nyheter, gaming, TV-serier, bærekraft og transport.
Ved å følge med på Trends, kan du se hvilke temaer som er aktuelle akkurat nå i Norge og resten av verden. Så her er det mulighet for å være relevant, men hvordan?
Planlegger du å lansere et nytt produkt, en tjeneste eller en nyhet som er av interesse for presse og resten av Norge? Da kan Twitter være en del av strategien din.
Ofte deles en lanseringskampanje opp i 3 faser; en teasing-periode før lansering, selve lanseringsperioden, og en vedlikeholdssperiode hvor du jobber for å holde temaet relevant over tid.
Det finnes mange måter å lansere noe på:
Start med å ha et klart mål for hva du ønsker i første omgang. Ved en lansering er det naturlig å jobbe for å skape oppmerksomhet og kjennskap til det som skjer.
Da er det kanskje naturlig å velge rekkevidde eller engasjement som målsetting i Twitter annonseplattformen.
Gjennom Twitter Ads har du muligheten til geografisk og demografisk målretting. Dette er helt vanlig i de fleste annonseplattformer og baserer seg på data som personer velger å gi fra seg når de lager en Twitter-bruker.
Alder, kjønn, lokasjon, enhet, nettverk og operativsystem er andre alternativer. Ved en lanseringskampanje er det være lurt å ha i bakhodet hvem målgruppen din er og hvem produktet/tjenesten kan være relevant for.
Twitter gir deg også muligheten til målretting mot personers interesser. Dette baserer seg på spor man legger igjen ved å ha engasjert seg i spesielle temaer som sport, litteratur, helse, skjønnhet, teknologi, mat og masse mer.
Du vet selv best hvilke kategorier ditt produkt faller innenfor, og derfor er det lurt å velge interesser som matcher lanseringen din og at annonsen oppleves som relevant for målgruppen.
Kanskje det som gjør Twitter mest unikt, er jo nettopp at vi bruker plattformen til å snakke om det som skjer akkurat nå. Vi bruker emneknagger, også kjent som hashtags eller nøkkelord, for å følge med på snakkiser og temaer om aktuelle hendelser.
Her har du et mulighetsrom for å knytte din merkevare eller bedrift opp mot en aktuell hendelse og vise kulturell relevans.
I annonseplattformen til Twitter er det mulig å målrette seg mot konkrete nøkkelord, som gir mulighet for en mer kontekstuell annonsering.
Ved å by på nøkkelord betyr det at annonsene dine kan bli vist til personer som følger, twittrer om, liker eller re-tweeter Twitter-oppdateringer som handler om den konkrete emneknagger. Som for eksempel #fifa, #skivm, #covid19, #wandavision eller andre ting.
Her gjelder det å følge godt med og planlegge for hvordan din merkevare kan være relevant; hvilke store og små hendelser vet vi kommer til å skje i tiden fremover?
Samtidig er det viktig å være bevisst rundt hvilke tilfeller merkevaren din helst skal ligge rolig i båten og fint kan holde kjeft; som f.eks. #baneheia saken eller brannen i #Risør.
Enda en mulighet i Twitter som gjør det verdt å teste kanalen, er at du kan målrette deg mot følgere av spesifikke personer. Som for eksempel personer som følger oppdateringer fra Erna Solberg, Fredrik Solvang, Ole Gunnar Solskjær, Asbjørn Slettemark, Noobwork eller liknende.
Spill på humor og våg å ha litt glimt i øyet når du kommuniserer med kundene dine. Det er lov på Twitter!
Kundeservice og kommunikasjon er egentlig ikke noe man trenger å jobbe med betalt, men heller som del av kommunikasjonsstrategien og hvordan dere velger å jobbe for å overgå forventningene til kundene deres. Men, hvis en Tweet plutselig skaper masse engasjement organisk, så hvorfor ikke sponse den opp 1 ukes tid for å makse potensialet på rekkevidden og oppmerksomhet?
Det er greit å være litt kjent med Twitter-universet fra før. Sørg for at bedriften din har en egen Twitter-konto, og at denne fra nå av inkluderes i planlegging av annet kommunikasjonsarbeid og -overvåkning.
Start i første omgang med å poste et par ganger i uken, finn ut hvem du ønsker å knytte kontakt med og hvilke temaer som er aktuelt å engasjere seg i.
Ønsker du å vite hvordan du kommer i gang med annonseoppsett og målretting på Twitter, og hvordan din merkevare kan bruke plattformen smartest mulig? Ta kontakt med Digital Opptur, så hjelper vi deg videre! 🤓