Matomo Analytics er et godt alternativ til Google Analytics. De gir deg fult eierskap til dataene, lagrer data i EU og samler inn data i henhold til GDPR. Du betaler for hvor mye data du samler inn hver måned.
Google Analytics slik du kjenner det blir skrudd av ved utgangen av Juni 2023. I tillegg har flere europeiske Datatilsyn stilt spørsmål om Google Analytics er lovlig å bruke innenfor personvernforordningen.
Men hva skal du bruke?
Kontakt oss for hjelp med oppsett av Matomo Analytics på din nettside.
Matomo Analytics er et analyse og datainnsamlings-verktøy som er fokusert rundt eierskap til data, lagring og bruk - alt innenfor reglene til GDPR. Når det gjelder funksjoner vil du kjenne deg igjen fra f.eks Google Analytics.
Selve oppsettet og installasjon av Matomo er ganske likt det du er kjent med fra Google Analytics. Du må legge inn et sporingsscript, gjerne via Google Tag Manager.
Matomo koster penger basert på hvor mye data du samler inn. Dette blir målt i "hits" som er alt fra en sidevisning til klikk på en knapp.
Matomo kommer med to forskjellige måter å sette det opp på:
Skyløsningen er et enkelt oppsett som inkluderer mye funksjonalitet, men har noen begrensninger i f.eks antall sider, brukertilganger og mål.
Installasjon er en egen server gir større fleksibilitet og kontroll på dataene.
Vi kan hjelpe deg med oppsett både i skyløsningen og på en egen server. Hvis du er usikker på hva som er best for deg hjelper vi deg gjerne med å finne det som er best for deg.
Datatilsynet i Europa har pekt på at Google Analytics samler data og sender dem til servere i USA, som er i strid med GDPR. Derfor ønsker nå flere virksomheter å flytte til Matomo Analytics, som lagrer opplysninger i Europa.
Dette kan være spesielt aktuelt for bedrifter og organisasjoner som jobber med personsensitive data, samt offentlig sektor.
Matomo er et godt analyseverktøy som vil gi mye av den samme innsikten som du vil finne i Google Analytics. Du kan velge mellom en server- eller skybasert løsning. Vi har skrevet mer om Matomo her.
Den store fordelen med å bruke et analyseverktøy er at du får innsikt i hvilke aktiviteter på nettet som fungerer og ikke. Ved å la være å analysere og teste kontinuerlig, går du glipp av muligheten til å treffe målgruppen din bedre og oppnå stadig bedre resultater.
Dette er et viktig spørsmål som vil sette retning og rammer i tiden fremover. For at du skal kunne ta et best mulig valg ønsker vi å hjelpe deg med innsikt og fakta om fordeler og ulemper med hvert alternativ.
Et godt analyseprogram som tar hensyn til personvern, men gir deg det du trenger av informasjon på en god måte.
Les mer: Slik bruker du Matomo Analytics
Fathom Analytics er et enkelt analyeverktøy som ikke samler inn like mye data som de andre. Men kanskje mer enn nok til hva du trenger. Her finner du ikke hundrevis av innstillinger og valg, men de viktigste tallene.
Les mer: Slik bruker du Fathom Analytics
Piwik Pro er et omfattende analyseprogram som også har støtte og løsninger for Tag Manager og Consent Manager. Her kan du skreddersy og tilpasse slik du ønsker, men hele tiden ta hensyn til personvernet.
Les mer: Slik bruker du Piwik Pro
Dette er et viktig spørsmål som vil sette retning og rammer i tiden fremover. For at du skal kunne ta et best mulig valg ønsker vi å hjelpe deg med innsikt og fakta om fordeler og ulemper med hvert alternativ.