Slik bruker du Matomo Analytics

21.03.22


5 minutter

Matomo er et omfattende og bra analyseverktøy, som du kan bruke som et alternativ til Google Analytics. Når du skal sette opp Matomo har du alternativet mellom Matomo sin egen sky-løsning, eller å sette dette opp på egne servere.

Når du ser på pris og hvilke funksjoner som følger med i sky-løsningen ift egen server vil du nok komme til at du ønsker å kjøre dette på Matomo sin sky. Prisen starter på 19 euro pr måned for inntil 50.000 hits - som vi si sidevisninger, eventer, og søk blant annet. Hvis du skal ha inntil 2.000.000 hits i måneden koster det 309 euro.

Du finner en god oversikt og sammenligning mellom Matomo sin sky-løsnng og egen server, men kort fortalt så få du flere funksjoner inkludert i sky-løsningen, men det er flere begrensninger på antall sider, team medlemmer, mål osv. Jeg vil uansett anbefale og tro at sky-løsningen er den som passer for de fleste.

Selve oppsettet og installasjon av Matomo er ganske likt det du er kjent med fra Google Analytics. Du må legge inn et sporingsscript, gjerne via Google Tag Manager. Matomo tilbyr en rekke innstillinger og muligheter til å tilpasse mange detaljer, men standard oppsettet passer nok for de fleste og du trenger ikke mye teknisk kunnskap for å legge inn dette og begynne å få data.

Du finner også egne GDPR oversikt og verktøy - samt et oppsett for at brukere kan unngå å bli sporet under valget “user opt-out” som gjør at du tar enda mer hensyn til brukerne. Vi anbefaler at du velger "Fully mask IP address" for størst mulig grad av anonymisering.

Under innstillingene i Matomo kan du enkelt anonymisere IP-adresser og styre GDPR.

Når du begynner å få inn data i Matomo vil du se at det er en rekke dashboard og rapporter som også ligner ganske mye på Google Analytics.

Her finner du oversikt over brukere, hvilke kanaler de kommer fra, hvilke sider de besøker osv.  Du kan sette opp mål og netthandel-sporing, samt at du kan sette opp trakter, heatmaps, A/B testing og opptak av økter.

Med heatmap i Matomo kan du måle og se hvordan brukere benytter siden din.

Vi anbefaler at du setter opp noen Mål i Matomo for å spore når og hva som skaper konverteringer hos deg. Under valget “Manage Goals” kan du sette opp målene dine basert på hva du ønsker at brukerne skal gjøre.

Som du ser er det mye god funksjonalitet i Matomo som gjør at jeg mener det helt klart er verdt prisen. Det blir enda mer lønnsomt om du faktisk bruker dataene og innsikten du får her til å optimalisere nettsiden og bedriften din. Og skal du jobbe med data er Matomo et godt verktøy å bruke.

Les mer: Slik bruker du Piwik Pro

Les mer: Slik bruker du Fathom Analytics

Hvis du ønsker hjelp med å sette opp Matomo på din nettside, eller en vurdering av hva som er riktig for deg, så er det bare å ta kontakt med oss.

På utkikk etter mer lesestoff?

Bra søk logo
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Alle rettigheter reservert 2022